Wanneer is het effect van een hoogtestage merkbaar? (fietsen)

Het effect van een hoogtestage van een wielrenner slaat wanneer in? Hoeveel dagen na de stage?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Op grote hoogte is de zuurstofdruk lager. Er is minder zuurstof en dat merk je door kortademigheid. Het is dus eigenlijk onverstandig om op grote hoogte zomaar te gaan fietsen.

Je lichaam past zich aan door meer rode bloedcellen aan te maken. Hierdoor kan in de longen toch in een bepaalde tijd veel meer zuurstof worden opgenomen.

Het aanmaken van voldoende bloedcellen duurt enige dagen. Maar na een dag acclimatiseren op grote hoogte voel je wel al wat effect. Je wordt dan al minder snel (hoogte)ziek.

De rode bloedcellen kunnen wel in enkele dagen tot een week worden aangemaakt, maar dit proces wordt niet zomaar getriggerd. Hiervoor moet je langdurig op grotere hoogte verblijven.

Een hoogtestage (met training) van 18 dagen op 2400 meter schijnt wel effect te sorteren. Als je op grote hoogte leeft zonder al te veel inspanning heb je langer nodig, zeker 27 dagen volgens het NOC.

Een volledige acclimatisatie voor nog grotere hoogten kan wel een jaar duren. Dan heb je het over beklimmingen van 5000 meter (zonder zuurstof). Nepalezen die op grote hoogte leven hebben overigens meer aanpassingen dan meer bloedcellen, dus het effect van hoogtestage is beperkt.

Voor fietsen is het effect waarschijnlijk ook wel beperkt en omslachtig. Als je weer beneden bent past je lichaam zich ook wel redelijk snel weer aan de nieuwe omstandigheden aan en zorgt voor mindere aanmaak van rode bloedcellen.