Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er verschillen tussen een racefiets uit 1990 en moderne racefiets van nu?

Afgelopen week heb ik een toertocht gefietst op mijn racefiets uit 1990 en het leek alsof andere fietsers met veel moderne racefietsen makkelijker vooruitkwamen dan ik (heeft niet te maken met conditie). Ze fietsten op dezelfde versnelling. Fiets je makkelijker met een nieuwere soort racefiets? Zit je anders op de fiets, misschien meer rechtop? Is er echt een verschil tussen een racefiets uit 1990 en de nieuwere racefietsen van nu met fietsen en waar ligt het dan aan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De fietsen zijn ten eerste lichter geworden, door het gebruik van materialen als aluminium en carbon. Een fiets uit 1990 is waarschijnlijk van staal.

Daarnaast heeft de clickpedaal zijn intrede gedaan. Jij hebt nog een pedaal met leren riempjes?

Schakelen op het stuur tegen schakelen op het frame.

Ergonomie van het stuur is verbeterd. Dit komt comfort ten goede.

Luchtweerstand is verminderd door bijv platte voorvork.

Bij een oude fiets zijn de lagers misschien versleten, waardoor het allemaal zwaarder trapt.

Tegenwoordig is het vrij normaal dat je je lichaam laat opmeten voordat je een fiets koopt en laat afstellen. In 1990 ging men hier minder ver in.

Kortom; moderne fietsen fietsen idd makkelijker.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding