Als je fiets met 30 km/p uur van AB verbrand je dan meer calorieën in totaal dan dat je dezelfde afstand 15 km/p uur fietst?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag het me af, hier een stukje over lopen: Het energieverbruik om een bepaalde afstand hardlopend af te leggen is onafhankelijk van de snelheid waarmee dat gebeurt.
Hoe groter de inspanning hoe groter het energieverbruik zal zijn. Maar let op: wie met een snelheid van bijvoorbeeld 15 km/u loopt gebruikt in dat uur 15,0 kcal per kilo lichaamsgewicht. Iemand van 60kg heeft dus voor het afleggen van 15 km: 900 kcal (1 uur x 15,0 kcal x 60 kg) nodig. Als iemand 10 km/u loopt verbruikt hij/zij per uur 10 kcal per kilo lichaamsgewicht. Ook deze loper weegt ook 60kg. Voor het afleggen van 15 km wordt dan 1,5 uur x 10 kcal x 60 kg: ook 900 kcal. verbruikt. Het afleggen van een bepaalde afstand kost dus altijd een zelfde hoeveelheid energie, onafhankelijk van de snelheid waarmee dat gebeurt. Wel is het zo dat bij wandelen het totale energieverbruik iets minder zal zijn, omdat bij wandelen efficiënter met energie wordt om gesprongen. http://www.runinfo.nl/vraag55.htm

Antwoorden (2)

Ja, ik heb het even op een site uitgerekend (zie bron). 15 km/h zat er niet bij, dus heb ik 20 genomen.
Als je 30 minuten lang 20 km/h fiets verbrand je 300 cal. (gewicht 75 kg)
Als je 20 minuten lang 30 km/h fietst (zelfde afstand), verbrand je 325 cal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Het gaat om dezelfde afstand, als je harder fietst, ben je er sneller. De rit met 30 km/u duurt korter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, vandaar dat ik bij 20 km/h 30 minuten heb ingevuld en bij 30 km/h 20 minuten. Dat is echt dezelfde afstand, namelijk 10 km.
Ritsuka
11 jaar geleden
volgens mij is het tijd voor mij om te gaan slapen, ik las er helemaal overheen :P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het een te verwaarlozen verschil, zeker als je bedenkt dat dit ook maar een optelsommetje is wat grotendeels uit de lucht wordt gegrepen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is toch 8% meer Pelle. Hoe het verder berekend is kan ik niet zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, er wordt door een computer een standaard berekening gemaakt... dat hoeft niet precies zo te zijn. Het kan ook minder zijn en dan wordt het verschil dus ook nog minder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die auto moet je niet gebruiken want een auto die 80/90 km per uur rijdt gebruikt wel minder benzine over 50 km dan dat je 50 km per uur rijdt want een auto is het zuinigst rond die 80/90.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb even een reactie in de algemene reacties gezet.
Ja, arbeid is kracht maal weg. De kracht die je uitoefent is bij constante snelheid gelijk aan de weerstand. Het grootste gedeelte van de weerstand is luchtweerstand. Dat gedeelte neemt kwadratisch toe met de snelheid. Bij verwaarlozing van de rolweerstand zou dat betekenen dat je 4 keer zoveel energie verbruikt.

In de link kun je wat nauwkeuriger berekeningen uitvoeren. Voor 15 km/h is de luchtweerstand 7 newton, voor 30 km/h is dat 30 newton. Door te vermenigvuldigen met de gereden afstand in meters kun je de arbeid berekenen. Deel je dat weer door de tijd, dan heb je het benodigde vermogen.

Toegevoegd na 4 dagen:
voor 10 km 15 km/u 7 N , 70 kJ
voor 10 km 30 km/u 30 N, 300 kJ
Dit is de arbeid voor de luchtweerstand. Omdat je in de helft van de tijd arriveert kun je de helft van je basismetabolisme aftrekken. Dat is niet onaanzienlijk. 60 kg vetvrije massa * 1kcal * 4.1 kJ/kcal = 246 kJ/u. Bij 15 km/u 164 kJ, bij 30 km/h 82 kJ. 15km/u geeft dus 234 kJ, 30 km/u 382 kJ. Bij 15 km/u verbruik je maar 30% meer dan bij bankhangen, zo kun je het ook zien. Bij 30 km/u gebruik je 250% meer.