Is het makkelijker om te fietsen op een tandem dan op een gewone fiets?

Ik wil namelijk met zijn tweeën een lange tourtocht maken en nu vroeg ik me af wat makkelijker fietsen is. (Graag een wetenschappelijke verklaring, geen mening.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Als je niet gewend bent aan een tandem, kies dan voor de gewone fiets, omdat je anders moet sturen met een tandem, de snelheid hoger ligt en daardoor anders moet remmen, het ook handig is als je op elkaar ingespeeld bent op de tandem.
Als je niet van tevoren kan trainen op de tandem, dan kan dit tot gevaarlijke situaties leiden. Ook is het parkeren van de tandem lastiger, omdat deze veel langer is, dan de gewone fiets, het wordt vaak niet op prijs gesteld als je tandem zomaar ergens plaats.
Voordelen van de tandem zijn: de snelheid die je kunt maken (lijkt me voor een toertocht niet echt nodig), je kunt gezellig met elkaar kletsen onder het fietsen, zonder het risico te hebben dat de sturen in elkaar raken, 1 persoon kan sturen terwijl de ander de kaart leest.
Het is dus een keus die je kan overwegen, mits je tijd en zin hebt hier samen op te oefenen. Of dit de wetenschappelijke verklaring is, die jij wil, dat weet ik niet, maar ik heb een tandem, die het grootste deel van het jaar in de schuur staat, omdat er maar weinig mensen in mijn omgeving zijn die ermee overweg kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt op zoek gaan naar een fietsen handelaar, die tandems verkoopt, er zijn er, die open staan voor een proefrit, zeker het proberen waard. Hier kun je voor een redelijke prijs een tandem aanschaffen: bouwhuis.henk@kpnmail.nl