Wanneer noem je een wedstrijd een "klassieker?

Bij voetbal noemen ze een wedstrijd soms een klassieker en bij wielrennen heet een bepaalde koers een klassieker. Waneer mag je in de sport iets een klassieker noemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Wanneer het iets extra's toevoegt. Tussen Feyenoord en Ajax heerst een gigantische rivaliteit wat er bij PSV bijvoorbeeld minder is. Dat maakt een wedstrijd extra pikant.

Het zelfde geldt voor andere sporten. Races die bloedstollend spannend zijn (uit het verleden gebleken) krijgen dan de klassieker stempel.

Het is vaker gezien ook lastig te bestempelen en meer iets persoonlijks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat heeft vaak met het verleden te maken waar veel rivaliteit is en altijd zo is gebleven. Real Madrid en Barcelona zijn al sinds vroeger rivalen om kampioen te worden dus daarom zijn zulke wedstrijden klassiekers. Het zijn dus vaak de beste die het uitvechten en waar veel supporters achter zullen staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een klassieker is iets dat een alomtegenwoordig en uniek symbool is van een vergane tijd, hoofdzakelijk vanwege inherente kwaliteit of representatieve status, vaak beschouwd met gevoel van nostalgie.

Het gebruik van de term klassieker kan een subjectief waardeoordeel vormen, wat voor de één een klassieker is, is voor iemand anders een nieuwe ervaring of productkwaliteit. In andere domeinen is een klassieker wèl een vastomlijnd begrip. Het werk hoeft niet per se uit een oudere tijd te komen om als "klassieker" bestempeld te worden, men kan ook spreken van een "moderne klassieker".

In de sport wordt met klassieker meestal een sportwedstrijd bedoeld met een lange geschiedenis en grote uitstraling.

Dus bij voetbal een wedstrijd tussen twee clubs die al lang bestaan en samen veel hebben meegemaakt en bij wielrennen een oude ronde, die dus al lang bestaat (de voorjaarsklassiekers).