Ik heb een stuk tekst gevonden die dat beter uit kan leggen dan ik zelf:

"'Dichte wielen zijn sneller dan wielen met spaken', schrijft Henk Postmus uit Surhuizum. 'Dat komt doordat spaken wervelingen opwekken die vertragend werken. Het probleem met dichte wielen is echter de gevoeligheid voor zijwind.'

Jeannot Paquay ('voormalig fanatiek wielrenner') legt uit hoe dat in tijdritten uitpakt. 'De keus van de wielen wordt vlak voor de start van een tijdrit gemaakt. Afhankelijk van de wind wordt daarbij voor twee, één of geen dicht wiel gekozen. Een proloog duurt maar een paar minuten, en een gemiddelde tijdrit in een van de grote rondes duurt iets meer dan een uur. Het risico dat de wind in zo'n rit onverwacht van richting verandert, is dan klein.' In een touretappe van zes uur kun je daar niet op gokken.

Een ander probleem zit volgens Paquay in het hogere gewicht van dichte wielen. Net als bij een vliegwiel kost het meer energie om een zwaarder wiel op snelheid te brengen. 'In een gewone etappe of klassieker wordt vaker dan in een tijdrit versneld of afgeremd. Dat kost elke keer energie.'
Bovendien maken dichte wielen veel herrie, aldus Paquay. 'Er is constant een soort zoemen aanwezig. Ik zou niet graag in een groep van honderd zoemende wielrenners rijden.'
Dat is ook om andere reden vervelend. Door de extra gevoeligheid voor zijwind zwalkt een fiets met dichte wielen meer, zeker als er andere wielrenners in de buurt zijn die de zijwind beïnvloeden. Als de fietsers dicht bijeen rijden, is dat gevaarlijk. In sommige wedstrijden is een dicht wiel daarom verboden."

http://www.intermediair.nl/artikel/knagende-vragen/2750/spaken.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weer wat geleerd :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou idd, je vraagt het je altijd af maar neemt niet de moeite om het op te zoeken. Ik heb het afgelopen half jaar meer geleerd dan in de drie jaar ervoor geloof ik LOL

Andere antwoorden (1)

Bij tijdritten is aerodynamica het belangrijkst (net als bij baanrennen). Je ziet dat alles op de fiets zo is ontworpen dat de lucht er zo min mogelijk vat op krijgt, de wind gaat makkelijker langs een dicht wiel dan langs een wiel met allemaal spaken.