Is de kans op ernstige blessures bij wielrennen groot?

Kan je wielrennen met voetballen combineren? En hoeveel uur moet je trainen per week om klassiekers te kunnen rijden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Tja, als je een beetje verkeerd van je fiets stuitert, dan kun je behoorlijk zware blessures oplopen, tot de dood aan toe (denk aan Wouter Weyland in de Giro d'Italia of die renners in de tour de france met gebroken heupen en klaplongen).

Maar op zich is wielrennen niet heel gevaarlijk. Draag wel altijd een helm, zo maak je de kans op zwaar hersenletsel bij een ernstige val kleiner.

Ik wielren nu zo'n vier jaar en ben tot nu toe slechts één keer onderuit gegaan, toen ik eigenlijk al bijna stil stond en vergat dat mijn schoenen vastgeklikt waren :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wielrennen is prima met voetballen te combineren.

Als je op je fiets blijft zitten, is de kans op blessures bij het fietsen niet zo groot. In het begin moet je langzaam opbouwen en niet te zwaar willen fietsen, anders zou je last van bijv je knieën kunnen krijgen.

Ik fiets zelf ook klassiekers. Gemiddelde klassieker is zo rond de 225 km. Moet zeggen dat bij mij het trainen er vaak bij inschiet. Heb afgelopen juni bijv Gent-Wevelgem gefietst. Had voor die tijd echter pas 100 km aan training in de benen zitten. Toch de tocht nog uitgefietst zonder problemen. Het fietsen van dergelijke tochten is toch vooral een mentale kwestie.

Wil niet zeggen dat een voorbereiding als die van mij een aanrader is. Je geniet gewoon minder van zo'n dag, omdat je wel flink moet doorbijten, om de finish te halen.

Als je twee maanden van tevoren begint met trainen en je fiets gemiddeld 100 km per week ( bijv 2 keer 50 en af en toe 1 keer 100), dan moet een klassieker goed te doen zijn.

Ben zelf bezig met het klassiekerbrevet van de Champion. Heb inmiddels 9 van deze 13 er op zitten. Mooiste tot nu toe was wat mij betreft Parijs-Roubaix, 275 km en 60 km kassijen. Overigens geen lichte tocht.

Welke klassieker had je zelf op het oog?
AlphaLimaSierra