Waarom verandert er niks in het algemeen klassement bij de top drie in de Tour de France?

Bijvoorbeeld Contador komt toch niet gelijk binnen als Nocentini, maar toch blijft hij op 6 seconden in het algemeen klassement.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als groepen tegelijkertijd over de streep komen krijgen zij dezelfde tijd toegewezen. Er komen pas verschillen wanneer er in de groep gaten van 1 seconde of groter ontstaan - dan krijgen de volgenden weer de tijd van de eerste die daarna over de streep kwam zolang zij in dezelfde groep zitten.

In een onafgebroken groep krijgt de laatste over de streep dus dezelfde tijd aangemeten als de eerste over de streep van die groep.

Overigens zou er ook door middel van bonificaties een verschil kunnen worden gemaakt, maar dit is meestal voorbehouden aan de sprinters, en niet zozeer aan de klassementsrenners, wanneer er in grote groepen aangekomen wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en als er gevallen wordt (wat wilerenners zo goed kunnen)binnen drie kilometer voor de finish dan krijgen die laatkomers ook dezelfde tijd als de groep die hen voorafging...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal, bedacht ik me inderdaad later. Ik had alleen niet de moeite genomen om het nog toe te voegen. Afijn, een beetje lui moet ook kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele goede duidelijke uitleg. Dank. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt dit jaar zonder bonificatie seconden gereden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh. Oké, daarvan was ik niet op de hoogte. Ik moet ook zeggen dat ik het al een tijdje niet meer intensief gevolgd heb, maar deze regelgeving was nog van toen ik het wel volgde.

Andere antwoorden (2)

Mijn voorganger geeft eigenlijk al het perfekte antwoord, maar het is ook helemaal niet de bedoeling van Contador en/of Armstrong om die gele trui nu al te pakken, want dat betekend dat Astana de koers moet maken en moet controlleren en daar hebben ze nu net geen zin in, want ze sparen die krachten liever uit tot in het hooggebergte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Contador en Nocentini kwamen wel tegelijkertijd binnen, ze zaten allebei in het peloton. Dus veranderd er niks in het algemeen klassement.