Hoe begin je met hardlopen? Wat heb je nodig aan kleding, welke schema hanteer je?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zorg in ieder geval voor goed schoeisel, dat is het allerbelangrijkste bij hardlopen. Voor wat betreft schema's, er is genoeg online te vinden. Ik heb destijds het Vlaanderen Sportland programma van Evy Gruyaerts gebruikt, die brengt je in 27 lessen van 0 naar 5 kilometer. Het zijn lessen die je op je MP3-speler moet kopieren. Zij geeft dan aan wanneer je even hard moet lopen en wanneer je weer stukjes moet wandelen. Alles onder begeleiding van lekkere muziek. Werkt wel erg prettig.

Ik heb het even voor je opgezocht. Op deze site staan alle stapen erg goed uitgelegd en ook de benodigdheden. Succes! http://www.hoedoe.nl/sport-spel/hardlopen/hoe-begin-ik-met-hardlopen

Bronnen:
http://www.hoedoe.nl/sport-spel/hardlopen/...

Lichte kleding heb je nodig die wel je zweet kan absorberen. Begin eerst met een bepaald aantal minuten lopen, totdat je het gevoel krijgt dat je je lichaam belast. Bij pijn altijd meteen stoppen!!! Doe ook wat sprint oefeningetjes: 100 meter sprint, 100 meter lopen, 100 meter sprint enz. enz. Als je genoeg traint (2 keer per week is al gauw genoeg), kan je iedere keer wat meer!

Bij niemand verloopt de eerste periode van trainen meteen vlekkeloos. Je krijgt steken in je zij, pijnlijke voeten, knie�n en kuiten. En binnen twee weken zakt je motivatie ver terug. Je wilde aan je gezondheid gaan werken maar je voelt je slechter dan ooit. De volgende stap die je zet is de stap om te stoppen. Zonde! Er is een simpel maar doeltreffend advies voor iedereen die met de vraag worstelt hoe hij of zij op een plezierige manier kan beginnen met hardlopen en dit ook kan volhouden: sluit je aan bij een loopgroep of atletiekvereniging. Iedereen heeft een stok achter de deur nodig om na een enthousiast begin door te zetten tot het moment dat je een echt betere conditie hebt. Want pas d�n wordt regelmatig trainen leuk! De meeste loopgroepen en atletiekverenigingen beschikken over ervaren trainers die weten hoe zwaar een beginnende loper belast mag worden. Je zal dus niet snel meer dan tweemaal per week gaan trainen. En toch, voor je het weet kun je een half uur of meer achter elkaar doorlopen. En ongemerkt, want in een loopgroep heb je veel steun aan elkaar. Het is gezelliger om samen te lopen dan in je eentje en je trainingsmaatjes slepen je door de zware momenten heen. Waar je ook aan mag denken als je gaat hardlopen dat is het kopen van goede schoenen bij een hardloopspeciaalzaak. Met een loopanalyse kun je de juiste schoenen kiezen. En jezelf verwennen met lekker zittende sportkleding is natuurlijk ook goed voor je motivatie.

Bronnen:
http://www.fitklik.nl/0__artikelen_hoe_beg...

Hier kan je een goed schema vinden. http://www.saucony.eu/nl-NL/18/hardloopschema%2527s.html Qua kleding moet dit in ieder geval geen katoen zijn. Omdat deze de zweet vasthoudt. Synthetisch materiaal laat de zweet door waarna het kan verdampen. Met als doel om je lichaam koel te houden met dit weer. Met dit weer, een shirt en een korte broek. En schoenen moet je laten aanmeten. Dan wordt via je loopbeweging de juiste schoenen aangemeten. Je begint met hardlopen, stap voor stap.

Kijk eens op de site van asics. Die hebben een mogelijkheid tot een schema en hebben goede tips.

Veel goede informatie is al gegeven. Hier nog enkele tips: -Ondanks dat slecht schoeisel funest kan wezen voor blessures, zou ik pas goede schoenen kopen wanneer je zeker weet hier mee door te gaan, anders is het zonde van je geld. -Luister naar je lichaam -Loop niet direct prestatie gericht, probeer te genieten. -Zoek een loopmaatje voor de motivatie maar hou wel je eigen tempo aan. -Zolang je tijdens het lopen kan blijven praten loop je niet te hard. -Koop je schoenen bij een erkende winkel, waarbij ze o.a. ook jou voeten bekijken tijdens het hardlopen, zeer belangrijk bij de keuze van goede schoenen. -Hou je aantal km bij, een schoenenpaar gaat c.a. 1000 km mee. -Het omslagpunt bij lange of korte kleding ligt rond de 10 graden maar is voor een ieder persoonlijk. -Drink voldoendewater, veel de uren vooraf, maar indien mogelijk ook tijdens. -Loop in het begin niet te ver van huis, stel dat je een blessure oploopt moet je ook nog terug.....

Wat voor mij erg belangrijk was om vooral 's ochtends of 's avonds te gaan hardlopen. Je omgevingstemperatuur is heeft veel invloed op je uithoudingsvermogen!!

Om te beginnen moet je je afvragen of je er jouw sport van wilt maken. Zo ja, bezuinig dan niet op een paar goede hardloopschoenen. Er zijn speciale hardloopspeciaalzaken die hierin goed kunnen adviseren. Op internet zijn via google voldoende schema's te vinden, maar een goede hardloopspeciaalzaak kan je er ook aan helpen. Welk schema je ook hanteert, het is belangrijk naar je lichaam te "luisteren" en maak van een schema geen heilig moeten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100