Sinds wanneer wordt wandelen als hobby beoefend?

Ik neem aan dat in de hele verre geschiedenis mogelijk niet gewandeld werd voor het plezier als je de hele dag achter bizons had aangerend. Maar is er iets bekend over sinds wanneer wandelen als hobby beoefend wordt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

In het dictaat van het vak "Landschap en Stedelijk groen" dat ik voor mijn studie heb gevolgd is het volgende citaat te lezen:

"Rond 1920 kwamen er nieuwe vormen van parkgebruik op. De behoefte aan verpozing werd in de moderne stedenbouw als een recht voor allen gezien. (...)
In de tweede helft van de twintigste eeuw zien we opnieuw veranderingen optreden in het gebruik van openbaar groen. De individualisering slaat toe. (...) Rond 1970 zijn er nieuwe sporten opgekomen: mensen van alle leeftijden zijn gaan hardlopen in het openbaar groen, een verschijnsel dat voor 1970 volstrekt onbekend was."

Dit citaat en de context ervan geven aan dat in de tweede helft van de negentiende eeuw de hogere elite begon met "flaneren, paardrijden en later ook fietsen" als vorm van recreatie in het stedelijk groen.
In de twintigste eeuw wordt recreëren in het openbaar groen als recht van allen gezien. Hierbij werd er eerst aan massa-recreatie (sport en spel, in de zon liggen) gedaan. In de tweede helft van de twintigste eeuw begon de individualisering van recreatie. dit uit zich onder andere in de opkomst van hardlopen.

Hoewel deze gegevens alleen gelden voor Nederland en zich ook alleen beperken tot de steden (over het platteland wordt niet gesproken), valt dus te concluderen dat wandelen (als individuele recreatie) pas in de tweede helft van de twintigste eeuw in opkomst is gekomen en door mensen uit alle lagen van de bevolking wordt beoefend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

ik zou denken sinds mensen achter hun bureau gingen zitten, sinds mensen minder lichaamsbeweging kregen door luxe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinds kort!
Wandelen is nog maar pas een hobby aan het worden. Het wandelen als tijdverdrijf en/of passie, wordt hiermee herondekt. Het wandelen op zich is natuurlijk al van alle tijden, maar toen noemde men het geen hobby....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik loop op mijn werk bijna 8 km per dag,en ik heb s,avonds geen behoefte om te wandelen.
Maar alle medewerkers van de kantoorpanden bij mijn werk in de buurt,die zie ik tussen de middag gewoon hun boterham tijdens het wandelen opeten.
Misschien geen hobby maar puur omdat ze eventjes weg willen achter die computer vandaan en hun benen willen strekken.
Als je in deze moderne wereld toevallig in Afrika woont is wandelen gewoon nodig om te overleven,en om aan water te komen.
Het is een dagbesteding voor die mensen.
Wij moderne westerlingen met onze vrije tijd,zien het al jaren als hobby en ontspanning.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Engelsen wandelen al lang : zo rondom 1850 was het al gewoonte bij de hogere kringen, om na het middageten een 'constitutional' te maken. Bij het Muiderslot en andere prachtige oude landhuizen zijn schitterende tuinen om doorheen te flaneren, en ze hebben vaak een schaduwlaan : een stuk weg, aan weerszijden bomen, die een tunnel vormen : dames waren prachtig blank, om aan te geven, dat zij niet op het land hoefden te werken. Die konden daar dus wandelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vind ik nog erg kort eigenlijk, anderhalve eeuw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch denk ik, dat 'doelloos' wandelen inderdaad nog niet zo lang bestaat. Natuurlijk liepen veel mensen voor die tijd ook hele einden, maar dan was het met een doel : om ergens te komen, als ze geen geld hadden voor de postkoets,of een paard en wagen, en ze moesten toch ergens heen komen. Maar dat zie ik niet als 'wandelen', zéker niet als hobby.
Al heel lang. Zo lang als de mensheid bestaat. De eerste wandelingen waren met een geliefde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het in in verenigingsverband bedoeld:

Rotterdamse Wandelsport Vereniging
De RWV is opgericht op 1 september 1928 en is daarmee de oudste wandelsportvereniging van Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger bestond er geen vervoer (naast paard en wagen dan) en moest men wandelen als je van A naar B wilde. Vandaag de dag heeft iedereen een auto of maakt gebruik van openbaar vervoer. Lopen of wandelen is dus niet echt nodig. Maar wat wil nu? Men heeft te veel vrije tijd (ook al zal niemand dat toegeven) en zoekt iets om te ontspannen, zonder al te moe te worden. Wandelen.
Wandelen is dus een hobby geworden vanaf het moment dat de mens te veel vrije tijd kreeg. Mijns inziens moet dit begin jaren 80 echt zijn begonnen.