http://kassa.vara.nl/tips/tips-detail/tipdetail/drank-of-eten-koelhouden-bij-extreem-weer/

Om drink- of etenswaren een hele dag lang koel te houden onderweg is een heel simpele oplossing voorhanden zonder gezeul met ruimte- en gewicht verslindende koelelementen of lompe koelboxen.

Koop voor een prikkie bij één van de bekende goedkopere textielsupers een zogeheten "ijsdekje", zo'n aluminium folie-kleurig matje wat voor op de auto-voorruit bedoeld is tegen ijs/sneeuwvorming.

Knip dat (ruim bedekkend) op maat voor bijv. (veld)fles en doosjes of zakjes etenswaren en wikkel die hier, na vooraf koelen, in. Eventueel een 'post'-elastiek eromheen. En bewaar deze 'pakketjes' in een afgesloten rugzakje bijv.

Onze ervaring op lange dagtochten bij circa 25 graden hitte is o.m. dat bijv. water in een veldles 's avonds nog aangenaam koel is! Brood e.d. is véle uren na inpakken en door de hitte gaan nog steeds 'vers' en smakelijk.

Uit één ijsdek-folie kun je al vlug zes tot acht omhulsels knippen voor flesjes of pakketjes etenswaren, afhankelijk van eigen voorkeur voor formaten.

Gegarandeerd goed! En.... spotgoedkoop, lichtgewicht, extreem ruimtebesparend. Enige nadeel : waar koopt u nú uw ijsdekje? Of verknipt u er eentje uit uw kofferbak en koopt u in november een nieuwe?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
flesje water invriezen. Het zal langzaam ontdooien zodat je het kunt drinken. Een thermobidon wil ook helpen om het koel te houden.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet er gewoon 2 meenemen, de eerste is lekker koude doordat de ander hem koelt en als deze op is is de ander meestal al ontdooid. De 2e kan je ook half vullen en invriezen, de eerste vul je dan gewoon eerst nog een keertje o.i.d het ligt namelijk aan de buiten temperatuur hoe snel het ontdooid en hoe snel je drinkt.
succes met lopen nienke... +1 voor het antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe dit ook altijd, inderdaad halfvol water invriezen en aanvullen met water uit de koelkast. Dan kan het dat het ijsgedeelte nog niet ontdooid is tegen de tijd dat de rest op is, maar je kunt inderdaad onderweg aanvullen. Dan giet je weer water op het ijs, met als resultaat weer een heerlijk koud flesje drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe dit ook al jaren dag in dag uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb een keer, met een fietstocht naar België, waterijsjes in mijn limonade in een thermosfles gedaan.
Wat had ik een dorst onderweg, want de limo was toen ik 'savonds aankwam nog steeds helemaal bevroren ;-) tegenwoordig doe ik zoals hierboven: half invriezen, meerdere flesjes nemen en de helft invriezen, of plastic flesjes met ijslollies erin meenemen. met die isolatiematjes heb ik weer slechte ervaringen
ik heb ooit een keer bij zo'n campingwinkel een soort tasje gekocht om je water in te doen. Het houd het water lekker koud. Ook in in dit warme weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om de flesjes koel te houden is best wel moeilijk, ik zou
die moeite helemaal niet nemen.
Onderweg is er voldoende te krijgen , bij de rustpunten
koel water,en bij de bijzonder gastvrije mensen die aan
de route wonen, uit ervaring kan ik U zeggen, het is niet
nodig om het zelf te doen.
Neem gewoon een flesje mee, en ververs het steeds.
Ik wens je heel succes met de vierdaagse nijmegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Flesjes water invriezen, en als je het meeneemt een washandje met een elastiekje er omheen doen om te zorgen dat het niet te snel ontdooit en je hele tas vanbinnen niet kletsnat wordt van de condens.

En je kunt die washand ook nog lekker gebruiken om langs je verhitte bolleke te halen.

Er zijn ook kant-en-klare koelgadgets te koop voor om flesjes en blikjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Ik vind de washand erg creatief +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heeeerlijk lijkt me dat
Je kan van die halve liter thermosflessen meenemen. Gewoon te krijgen bij de blokker, hema of buitensportwinkel.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik zag laatst bij de Xenos dat ze daar lange ijsblokjesmaker had, speciaal voor de waterflesjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb bij Ikea lange dunne ijsstaafjes -maker gekocht
Invriezen en in gewoon alluminium folie rollen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Flesjes omwikkelen met zilverfolie of aluminiumfolie.
Blijft aardig lang koud.
Succes met wandelen.