Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom wordt bij verspringen niet gemeten vanaf de afzet?

Het blijkt toch mogelijk om de exacte afzetpunt te bepalen ? Dus waarom moeilijk doen over een ongeldige sprong?

ronron1212
9 maanden geleden
dat zijn de regels van het spel

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Bij verspringen meten ze vanaf de probeer-lijn, omdat dat zorgt voor een eerlijke vergelijking tussen alle atleten. Het afzetpunt kan variëren en als elke sprinter of springer zijn eigen afzetpunt zou kunnen kiezen, zou het de resultaten oneerlijk maken.

Daarnaast zijn er regels om te voorkomen dat atleten zich op overtredingen beroepen. Het meten vanaf de probeer-lijn maakt het eenvoudiger om te controleren of een sprong geldig is en voorkomt discussies over de exacte positie van de afzet.

Hebben jullie ooit een sprong gezien waarvan je dacht dat hij niet goed gemeten was? Deel jullie ervaringen!
(Lees meer...)
9 maanden geleden
erotisi
9 maanden geleden
Waardoor zou dat oneerlijk worden dan, als je ervoor zou kiezen om een afzetpunt in een marge van stel 30 cm goed te keuren?
Ikhebgeenidee
9 maanden geleden
dan krijg je weer de discussie : waarom 30 cm.? En buiten die 30 cm is er wel sprake van een ongeldige sprong? Dat gaat dan in tegen je eigen vraag. Het zal (ook) te maken hebben met de lijnen die getrokken worden/getoond worden voor de afstand tot records. Als iedereen een eigen afzetpunt heeft, kun je nooit direct zien of iemand wel/geen nieuw record gesprongen heeft.
Bepalend voor een goede sprong is een goede aanloop. Het zou snel een saaie sport worden als alleen de afstand van afzet tot landen zou tellen, waarbij elke sporter zelf zijn ideale afzetpunt kan bepalen.

Juist de hele combinatie van snelheid, paslengte, afzetkracht en techniek van springen en landen maakt verspringen een uitdagende sport.

En ergens vind ik het ook heel logisch. Ik doe niet aan atletiek, maar moet wel eens in een weiland over een sloot springen. Dan is er ook denkbeeldige afzetlijn. Zet ik af voor die lijn, haal ik misschien de overkant niet. Zet ik af na die lijn, lig ik sowieso in het water.

Bij sporten als hoogspringen en fierljeppen is het ook een belangrijk onderdeel van de sport dat de aanloop goed is, zodat je precies met het goede been op de goede plek uitkomt bij je laatste pas, om de sprong goed te kunnen maken. Een goede aanloop is gewoon een belangrijk aspect van dit soort sport onderdelen. Komt een sporter 10cm voor de lijn uit voor de afsprong, dan is dat gewoon geen goede prestatie en dat zie je dus terug in de gemeten afstand.
(Lees meer...)
9 maanden geleden
erotisi
9 maanden geleden
Of het daarmee saaier wordt dan andere onderdelen van atletiek weet ik niet. Het zou mss zelfs interessanter kunnen worden door niet zoveel valse sprongen.
Verder zou het natuurlijk ook zijn oorsprong erin kunnen hebben dat vroeger de afstand tot afzetstreep niet gemeten kon worden zodat die regel gewoon noodzakelijk was.
tinus1969
9 maanden geleden
‘ Verder zou het natuurlijk ook zijn oorsprong erin kunnen hebben dat vroeger de afstand tot afzetstreep niet gemeten kon worden zodat die regel gewoon noodzakelijk was.’
Sterker nog, ik vermoed dat bij de meeste wedstrijden nog steeds praktisch onhaalbaar is om die afstand betrouwbaar te meten: de afstand NA de streep kan gemeten worden door de afdruk in de zandbak.
Inekez1
9 maanden geleden
Saaier of interessanter zijn natuurlijk subjectieve begrippen. Ik had misschien beter kunnen zeggen dat de sport er dan 'anders' van wordt. Tegenwoordig is met allerlei sensoren heel precies te meten wat de afstand voor en na de streep is. Met een aanloopbaan van gravel die voor elke sprong even wordt aangeveegd in de laatste meter is (en was ook vroeger) heel precies te meten waar de afzet plaats vond. Het is naar mijn idee echt altijd een bewuste keuze geweest om te meten vanaf de streep en niet vanaf de afzet. De streep is gewoon onderdeel van het spel. Dat je dan als kijker even een dood moment hebt bij een afgekeurde sprong, hoort er ook bij. Bovendien: je kijkt gewoon naar een springende atleet, de daarbij horende spanning van het resultaat neemt alleen maar toe omdat het EN spannend is om te zien waar de afzet is EN interessant is om te zien waar de landing is.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing