Waarom krijg je zijsteek tijdens het hardlopen?

Elke keer met trimmen krijg
Ik zijsteek?? Soms word het minder maar gaat niet weg!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (8)

Dat kan komen door dat je net gegeten hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steken in de zij kunnen zowel links als rechts voorkomen. De pijnklachten varieren van een licht zeurende pijn tot een tot stoppen toe indringende en stekende pijn.
De meeste genoemde en waarschijnlijke oorzaak voor steken in de zij is een zuurstoftekort, dan wel verkramping van de middenrifspier. De middenrifspier, ook wel diafragma genaamd, is een spier die een belangrijke rol speelt bij de ademhaling. De spier ligt dwars op je romp, tussen de buikholte en de borstholte.

Tijdens het lopen kan je de volgende maatregelen nemen om de klachten te laten verdwijnen/verminderen:

* Verminder je looptempo.
* Bij steken in je rechterzij, adem je uit op het moment dat je linkervoet op de grond komt.
* Bij steken in je linkerzij, adem je uit op het moment dat je rechtervoet op de grond komt.

Voorkom deze klachten door de belasting op je middenrif te verminderen door:

* Geen zware maaltijd te nuttigen binnen 2-3 uur voor de start van training of wedstrijd.
* Tijdens het lopen regelmatig te ademen.
* Je buikspieren regelmatig te trainen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steken in je zij komt doordat je milt zich samenknijpt; als je gaat hardlopen moet je van te voren een gewone maaltijd hebben gegeten maar ongeveer een uur, anderhalf uur van te voren van te voren. Je voedsel moet al gedeeltelijk zijn verteerd; als dat niet zo is, heb je extra bloed nodig voor je spieractiviteit en daarom wordt je milt; o.a. een reserve plaats voor bloed, keihard samengetrokken om het eruit te pompen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan je milt zijn, die ga je dan voelen door zuurstoftekort.
Nog een tip: ga niet hardlopen als je net hebt gegeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pijn in je zij is een van de grote mysteries van het menselijk lichaam. We weten niet echt waar die vandaan komt. Een theorie stelt dat tijdens het hardlopen zo veel bloed naar de beenspieren gaat, dat je ingewanden niet genoeg krijgen. Die protesteren met een pijnsignaal. Een andere mogelijkheid is dat de lever en milt tijdens het hardlopen op het middenrif stuiteren en daardoor pijn doen. Een vreemde theorie, want bij een baantje zwemmen is de pijn soms ook te voelen. Uit onderzoek weten we dat rennen met een volle maag de grootste kans geeft op pijn in de zij. Ook oppervlakkig ademen kan steken in je zij veroorzaken. De beste remedie is een massage met 2 vingers op het pijnlijke gebied.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met trainen moetn wij konze armen omhoog houden, dat werkt bij mij wel goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je lichaam vraagt meer bloed als je sport. Als je hebt gegeten heeft je lichaam ook bloed nodig om het eten te verteren. Je alvleesklier gaat zijn best doen om je om wat extra bloed te helpen. Dit is de pijn in de zij dat je voelt...je samenknijpende alvleesklier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is waarschijnlijk je mild. als je telkens snel en langzaam afwisselt gaat je mild pijndoen.