Hoe laat je kinderen rustig rennen bij een warming up?

Ik geef atletiek trainingen aan kinderen van 5 en 6 jaar oud. Ze doen goed mee maar bij de warming-up sprinten ze er meestal vandoor. Dan zijn ze halverwege buiten adem en gaan ze lopen. Ik heb enig succes kunnen boeken door tweetallen te maken en een praatopdracht mee te geven. De kinderen krijgen dan een onderwerp mee waar ze tijdens het rennen wat over moeten vertellen. Ik heb soms ook nog de optie zelf rustig voor de groep te gaan rennen en dan mogen de kinderen mij niet passeren. Het nadeel van de laatste optie, als ik zelf mee ren, is dat ik dan tijd kwijt raak om materialen voor het volgende onderdeel klaar te zetten. Weet iemand nog een of meerdere manieren om het tempo bij de warming up laag kan houden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Maak er een spel van.

Je kunt bijvoorbeeld een grote klok ophangen met een goed zichtbare secondenwijzer. Kijk hoe lang een rondje duurt op het door jou gewenste tempo (dit is jouw voorbereiding, je doet dit eenmalig voorafgaand aan een training). Stel dat je uitkomt op twee minuten. Dan geef je de kinderen de opdracht om precies twee minuten over het rondje te doen, en dan zodanig dat ze na een halve minuut op een kwart zijn, na een hele minuut op de helft, enzovoort. Ofwel: dat ze met constant tempo lopen.

Een andere manier is dat je ze andere dingen laat doen dan alleen lopen. Bijvoorbeeld tijdens het lopen de armen ronddraaien (langzaam, bijvoorbeeld op de maat van de muziek), of een paar oefeningen waarvan ik niet weet of ze een naam hebben. Bijvoorbeeld over een lijn lopen, en dan steeds de linkervoet rechts van de lijn zetten en de rechtervoet links van de lijn. Of huppelen. Of knieheffen, of hakken-billen.

Een ander spel is haasje-over. Nadeel is dat daar toch wel sprintjes tussen zitten... Maar goed, het idee is dat de kinderen in een rij achter elkaar lopen. Het achterste kind haalt de hele rij in, tot het vooraan loop. Dan, en niet eerder, stapt het kind dat op dat moment achteraan loopt uit de rij en haalt het de hele rij in. De rij krijgt de opdracht om zo langzaam te lopen dat het inhalende kind binnen redelijke tijd de hele rij kan inhalen.

Heb je hier iets aan?