Waarom is hardlopen zo verslavend?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hardlopen is verslavend Door Ernst Arbouw Volgens schattingen van de atletiekbond lopen twee miljoen Nederlanders regelmatig hard. De motieven van al die renners kunnen variëren: conditie opbouwen, gewicht kwijtraken, een daad stellen door een marathon te lopen. Of gewoon verslaving. Want – volkswijsheid – hardlopen is verslavend.
Steef Bredeweg, sportarts en hoofd van de sportpoli in het UMCG, bevestigt dat lopen verslavend kan zijn – ook voor sporters die geen enorme afstanden rennen. Die verslaving, legt hij uit, wordt toegeschreven aan endorfine, een stof die het lichaam aanmaakt tijdens het sporten en die lijkt op morfine. Hardlopers, maar ook andere duursporters als bijvoorbeeld fietsers en wedstrijdroeiers, komen onder invloed van endorfine in een soort euforische roes.
Dat zogeheten “runner’s high” werd in 1983 voor het eerst beschreven in het Journal of the American Medical Association (JAMA). Kort uitgelegd: wie een runner’s high beleeft, krijgt even het gevoel dat alles kan, alles lukt en niks teveel is. Vermoeidheid en pijntjes verdwijnen en je zit even enorm goed in je vel. Het effect van de hardloopeuforie strekt zo ver dat tegenwoordig serieus wordt gekeken naar hardlopen als mogelijke bestrijding voor depressieve klachten.
Bredeweg leidt een onderzoek onder ruim vijfhonderd beginnende hardlopers die afgelopen najaar meededen aan de 4 Mijl van Groningen. Hij vertelt dat veel lopers al vrij snel een prettig gevoel kregen van het rennen. Veel van hen bleven ook na de 4 Mijl actief sporten. Daarbij ligt wel het gevaar van blessures op de loer, waarschuwt de sportarts. Veel verslaafde lopers gaan langer door dan verstandig is en veronachtzamen mogelijke blessures. Zo krijgt, afhankelijk van de gebruikte onderzoeksmethode, ieder jaar 30 tot 70 procent van de lopers te maken met een blessure.
Daarmee is een hardloopverslaving aanzienlijk minder gevaarlijk dan een nicotine-, alcohol- of drugsverslaving. Daar zal de omgeving van de geblesseerde draafjunkie misschien anders over denken. Volgens Bredeweg komt het nog wel eens voor dat geblesseerde sporters hun energie-surplus afreageren op hun omgeving. Tips voor deze rubriek? Mail naar uk@rug.nl

Het beste antwoord

Het geeft je een heerlijk ontspannen gevoel als je daarna gedoucht en wel bij zit te komen;-)
En dat gevoel wil je elke dag wel toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet eerlijk zeggen: Inderdaad, het heerlijkste moment (waar je je op verheugd tijdens, en geniet op het moment dat het zover is!), is het moment dat je, schoongedoucht met een wijntje op de bank zit na te genieten! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha je herkent het dus;-)
Er is voor mij geen beter gevoel dan dat! ( en wat smaakt dat wijntje dan lekker )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aaah, daar verheug je je al op als je de tiende kilometer aan het hollen bent...daar doe je het EIGENLIJK voor, al realiseer je je dat nooit vooraf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na een potje hardlopen zie je mij op de bank snurken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar dan na dat wijntje he!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo het nu zo zijn dat we alleen maar hardlopen voor dat wijntje dan? ;-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, da's juist het gekke: Je lijf vraagt je als het ware: Baas, zullen we vandaag weer lekker een potje gaan rennen?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hahaha ik weet het;-)
Maar IK zie het niet als een straf hoor..
Heerlijk is het!
Heel je hoofd leeg en gaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker te weten.

Andere antwoorden (9)

Behalve bovenstaande antwoorden: je maakt endorfinen aan, dat is een lichaamseigen stof die vergelijkbaar is met morfine. En dat is nogal verslavend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel maar da's pas na een kilometer of 10. Toch is hardlopen ook verslavend als je een kilometer of 8 per keer loopt.
vanwege de stofjes die je lichaam aanmaakt tijdens het hardlopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel maar da's pas na een kilometer of 10. Toch is hardlopen ook verslavend als je een kilometer of 8 per keer loopt.
Het geeft je een gevoel van vrijheid en rust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeker, da's waar: je vergeet even alles om je heen. Vooral als je door een mooi bos of duingebied aan het hollen bent. Heerlijk.
Als je hard gaat lopen (of intensief sporten) komt er een stofje vrij; endorfine. Dat zorgt voor een gelukzalig/euforisch gevoel. Ook werkt het pijnonderdrukkend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel maar da's pas na een kilometer of 10. Toch is hardlopen ook verslavend als je een kilometer of 8 per keer loopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ligt bij jou de grens misschien wat lager..? Zal niet bij iedereen exact hetzelfde zijn. Ik heb het namelijk al als ik 15 min heb gerend, en daarna nog wat buik + armspieren doe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat zou goed kunnen.
Het is het gevolg van Endorfine. Je eigen lichaam maakt deze stoffen zelf aan, en? je kunt er inderdaad verslaafd aan raken. Je voelt je, je dan pretiger. Dit fenomeen zie je in de sport hardlopen: met name duursporters zoals marathonlopers en lange afstands wielrenners kennen de endorfinekick maar al te goed, vaak is het de combinatie van endorfine en adrenaline die ze in staat stelt topprestaties te leveren. Hier kan de verslaving zo hard doorwerken dat vaak zelfs met een blessure doorgetraind wordt. Wanneer door omstandigheden een periode niet kan getraind worden onstaan afkickverschijnselen zoals saccharijnig worden en een enorme drang naar meer trainen hebben, maar ook heftiger verschijnselen zoals trillen, stemmingswisselen,verstrooidheid en dissociatie, depressiviteit, agressisiviteit etc. Sporters die met hun carriere stoppen, moeten in de regel rustig afbouwen om al te heftige afkickverschijnselen tegen te gaan. Natuurlijk is deze verslaving niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk en dat geld zeer zeker voor de duursporters. Zoals de ultra/marathonlopers en wielrenners, en degene die aan traitlon meedelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat je zo trots op je zelf gaat worden,je gaat steeds betere eisen stellen,je wilt langer en harder lopen

je moet en zal in de toekomst een marathon lopen

je hebt een doel,zorg dat het geen obsessie wordt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het de hele ervaring is. Ik heb afgelopen weekend de 10km in Rotterdam gelopen (eerste keer dat ik zo'n loop doe).

Eerst trainen, trainen, trainen en dan de loop zelf, waanzinnige ervaring, starten en finishen op de Coolsingel. De hele ervaring is waanzinnig en geeft echt een kick!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja supergaaf he! plus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heerlijk, volgend jaar absoluut weer.
Het is niet voor iedereen verslavend.
Ik heb verschillende pogingen gedaan om er een verslaving van te maken, maar ik ben gestopt.
Ik heb alleen gerent, met vrienden, met muziek, zonder muziek, maar ik zag er elke keer weer tegenop en voelde me wel goed na afloop maar daar bleef het dan ook bij.
Maar ik ben nu verslaafd geraakt aan zwemmen dus misschien is sport wel verslavend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanwege de endorfine die je aanmaakt