Uit onderzoek blijkt dat je beter zonder hardloopschoenen kunt lopen. Waarom worden ze dan nog verkocht?

Zonder hardloopschoenen leer je op je voorvoet te landen en zo je lichaam veel minder te belasten. Geloven mensen dat of blijven ze de adviezen van de verkopers volgen?

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.dehardloopkrant.com/artikel.php?date=2010-01-28%2017:07&id=Landen%20op%20de%20voorvoet%20is%20beter&action=mail#mail

Toegevoegd na 21 minuten:
De uitslag van dit onderzoek is opvallend in tegenspraak met de adviezen van de deskundigen. Wat een blessures zouden kunnen worden voorkomen als bijvoorbeeld het ministerie wat meer voorlichting zou geven hierover!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe zit het dan,als je gewoon boodschappen(shoppen) gaat doen,moet dat ook barrevoets?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet nodig, tenzij je rent bij het boodschappen doen. Juist het neerkomen van de sprong geeft de hoge belasting op de gewrichten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uit onderzoek blijkt ook dat roken kanker veroorzaakt...sigaretten worden ook nog steeds verkocht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als alles wat afgeraden werd niet meer verkocht wordt dan ligt er niet veel meer in de winkel
zoals rookwaar alcohol enz enz
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die merkjes van Nike e.a. blijven zo slecht op je blote voeten plakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de moderators zijn weer wakker hoor

Het beste antwoord

Momenteel is er een hardloophype gaande. (Waar ik enhousiast aan meedoe, daar niet van!).
Op een hype wordt altijd gretig ingespeeld door fabrikanten.
Zo ook in deze hype.

Het is allang vastgesteld dat je met een normaal lijf en normale voeten ook op renschoenen van 40, 50 euro prima kunt hardlopen.
Er zijn echt geen schoenen van 200 euro voor nodig, hoe hard de fabrikanten dat ook tegenspreken.

Bewegen op blote voeten is lekker, mits je op een veilige ondergrond loopt, dat is waar.
Natuurlijk wordt hier onmiddelijk op ingespeeld met de zgn. 'voethandschoen'.
Hardlopen op blote voeten is niet alleen koud in de winter, ook haal je binnen no time je voeten open om vervolgens smerigheid in de wonden te krijgen.
(Al zijn er fanaten die een eeltlaag van 5 cm bij elkaarlopen en zelfs 'swinters op blote voeten bij de bushalte staan...)
Ziehier een nieuwe manier om mensen geld uit de zak te kloppen: de voethandschoen geeft je de sensatie van blote voeten, maar is veilig en beschermt je voet.
En de commersie lacht weer in haarvuistje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima antwoord! dank

Andere antwoorden (2)

Heel simpel: het grootste deel van de hardlopers heeft wel ervaring met blessures uit de tijd dat ze zelf het belang van goede hardloopschoenen onderschatten. En ervaring met de drastische vermindering van blessures vanaf het moment dat ze investeerden in echte hardloopschoenen.

Mensen kopen die dingen niet voor de lol, maar omdat ze weten wat er met hun lichaam gebeurt als ze langer dan een kwartiertje proberen te hardlopen op Bristolschoentjes.

Dat het nóg beter kan dan de huidige generatie hardloopschoenen, dat zal best. De hardloopschoenen van nu, die je na een loopanalyse en advies aan laat meten, zijn ook alweer veel beter dan die van tien jaar terug.

Ik zou zeggen: vooral doorgaan met dat onderzoek. Wie weet kan er nog een hoop uitkomen.

Over het ministerie: Waarom zou de overheid zich hiermee moeten bemoeien?

Zolang er vrije informatiestromen zijn (en die zijn er, anders had jij dit artikel ook niet kunnen vinden) staat het iedereen vrij zich zelf te informeren en een eigen keuze te maken. Ik zit niet te wachten op overheidspropaganda om ons een bepaalde richting op te duwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet ervan. Ik ben net ook begonnen te lopen op tennisschoenen en heb nu al een scheur in mijn kuitspier. Het valt mij op dat jij kennelijk niet gelooft in de resultaten van het onderzoek. Heb je een reden om daaraan te twijfelen, behalve dan je eigen ervaringen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar zei ik dat dan? Wat ik wél zei (nog even een samenvatting): - De meeste hardlopers hebben slechtere ervaringen met het lopen op niet speciaal geschikte schoenen.
- De meeste hardlopers hebben betere ervaringen met lopen op hardloopschoenen.
- De hardloopschoenen zijn tegenwoordig veel beter dan tien jaar geleden. (Het is dus technologie in ontwikkeling.)
- Dit onderzoek moet vooral opgevolgd worden vanwege de kans dat er een hoop goeds uitkomt voor hardlopers. Wat ik bijvoorbeeld wel zou willen zien, zijn resultaten van onderzoek naar de 'barefoot-schoenen' die nu in de handel komen. Hebben die dezelfde positieve effecten op de manier van landen van hardlopers? Geheel blootvoets lopen is namelijk voor de meeste mensen een flinke brug te ver, gewend als wij zijn aan beschermend schoeisel. Ten minste als het gaat om lopen op straat in plaats van een loopband. De meesten houden blootvoets wandelen niet eens ver vol, laat staan blootvoets hardlopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het geheel met je eens Suzy. Vroeger wel eens gelopen gewoon op sportschoenen, zat vaak met kleine blessuretjes, sinds ik op echte hardloopschoenen, die ook nog eens door zo'n runningcentre helemaal op mijn manier van lopen zijn aangemeten ben ik van die problemen af.
Schoenadvies
Een andere therapiemogelijkheid is een siliconen teenstukje om de stand van een teen te corrigeren of de teen te beschermen. Misschien is alleen het geven van een schoenadvies voldoende om je klachten te laten verminderen en verdwijnen, zodat je je (sport)activiteiten weer kunt hervatten.

Niet alleen sporters worden door een podotherapeut behandeld. Ook voeten van diabetes- en reumapatiënten en van kinderen, volwassenen en ouderen verdienen aandacht. Als je klachten hebt, kan een podotherapeut je weer een eind op weg helpen.

Vraag aan je podotherapeut of hij/zij lid is van de Nederlandse Vereniging van Podotherapeuten. Dan ben je verzekerd van kwaliteit. Kijk voor meer informatie op de website www.podotherapie.nl.
Je voeten krijgen tijdens het sporten heel wat te verduren. Zij dragen het lichaamsgewicht en tijdens het sporten is die druk nog hoger. Bij hardlopen bijvoorbeeld gaat het om drie tot wel vier maal je lichaamsgewicht.

Negeer klachten niet
Ook van je andere spieren en gewrichten wordt het nodige verlangd. Denk maar aan snelheid, kracht en herhalende bewegingen. Wie te weinig aandacht besteedt aan zijn voeten, loopt al snel de kans op een blessure. En dan hebben we het nog niet eens over contactsporten.

Blessures kun je voorkomen door naast een goede warming-up meer aandacht te besteden aan je voeten. Daarbij gaat het om meer dan alleen goede schoenen.

Als je weleens pijn hebt aan je voeten, of last hebt van je knieën, je heup, je rug of je spieren, kan het ook gaan om een afwijkende voetstand, een verkeerd looppatroon of een voetaandoening, die verder gaat dan een blaar of een eeltplekje. En dat gaat niet vanzelf over. Sterker nog, hoe langer je die klachten negeert, hoe erger die klachten worden.

Aandacht van specialist
Met al die klachten, en ook met voortdurend terugkomende blaren en eeltplekken, moet je niet zelf aan de gang gaan. Die verdienen de aandacht van een specialist. Een podotherapeut is een erkend paramedicus en kan die klachten signaleren en behandelen. Als je dergelijke klachten hebt, vraag dan je huisarts om een verwijzing voor de podotherapeut