Hoe snel moet je minimaal rennen bij hardlopen op echt aan je conditie te trainen?

Ik weet dat je vooral op je hartslag moet letten, maar ik heb geen hartslag meter.
En vraag me af hoe snel je ongeveer moet rennen om echt aan je conditie te werken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft niks met snelheid te maken.

Antwoorden (5)

Het gaat niet om snelheid, het gaat om intensiteit. Hartslag meter is handig, maar zonder kan ook.
Je kunt het ook meten door te kijken hoe goed je nog kunt praten. Kun je nog hele zinnen zeggen, dan ben je niet zo intensief bezig. Kun je alleen nog maar losse woordjes uitbrengen omdat je anders buiten adem bent, dan weet je dat je goed intensief bezig bent.

Probeer ook eens intervaltraining. Wissel rustig lopen en keihard rennen met elkaar af. Dit kun je zo doen met een timer met piepjes. Smartphone? download een gymboss timer app.
12 jaar geleden
Zelf doe ik een beetje aan hardlopen in de zomer, en heb een paar keer meegedaan aan de zes kilometer City-Run in Eindhoven.

Een hartslagmeter is niet noodzakelijk om echt aan je conditie te werken, en snelheid is ook niet altijd het meest belangrijke in de training. Aangezien ook de afstand die je gaat hardlopen en de omgeving waar je het traint van belang kan zijn.

Mijn persoonlijke richtlijnen in trainingen zijn als volgt:
- Langzaam maar zeker bouw ik mijn conditie op door te beginnen met ongeveer 1 kilometer tot bijna 6 kilometer in de laatste trainingen.

- Mijn gemiddelde snelheid zit tussen de 9 en 10 kilometer per uur, bij 10 kilometer per uur doe je 6 minuten over 1 kilometer.

- ik train altijd door de rustige straten of ergens een beetje meer afgelegen, omdat het dan erg rustig is. het lijkt dan alsof je minder uithoudingsvermogen hebt, maar dat is niet waar. het is wel waar dat je bij een hardloopevenement misschien denkt meer in huis te hebben door het publiek dat iedereen aan het aanmoedigen is.

- als ik ga trainen doe ik het twee keer per week om training en rust een beetje in balans te houden.

mijn trainingen zijn vaak gebaseerd op uithoudingsvermogen, dus ik weet niet zeker of mijn richtlijnen goed zijn om uw vraag te beantwoorden. maar zover ik weet uit eigen ervaring werkt het goed voor mij. hopelijk heb ik u genoeg geïnformeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich ben ik het eens met ritsuka's antwoord; heb er wel twee kanttekeningen bij.
Als je nog niet zo getraind bent zou ik niet zo intensief trainen dat je alleen nog maar een paar woordjes kunt stamelen, dat lijkt mij nog te intensief.
Zelfde geldt wat mij betreft ook voor intervaltraining; bouw eerst maar eens een goede basisconditie op.
Probeer eerst maar eens drie keer in de week te gaan hardlopen, 5 km. bijvoorbeeld.
Weet niet of je echt een beginner bent, maar neem voor het gemak aan van wel.
Op internet zijn wel sites waar goede schema's te vinden zijn, van beginners tot gevorderd, zoals bijv. onderstaande site.
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het gaat niet om de snelheid,maar om de afstand,en hoe intensief je het doet,de ene kan 42 km,de ander misschien minder,maar wat voor jou intensief is,dat is het beste om te doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De snelheid van het lopen zegt wel iets over conditie maar heeft ook met persoonlijke voorkeur en de mate van tijdsbesteding te maken waarin je loopt. De snelheid voor een goede conditie is lastig om in Km/uur uit te drukken. Dat is heel persoonlijk. Er zijn mensen met goede conditie die al baat hebben bij 8 Km/uur vooral voor goede vetverbranding. Rond de 10-12 Km /uur is voor mij een mooie snelheid die ik train in de aanloop naar de halve marathon. Het kan ook veel harder tot rond de 20 Km per uur voor de supertop. Het is voor jou een kwestie van aanvoelen wat lekker is en waarbij je merkt dat je gezond in jouw lichaam zit. De hartslagmeter is een mooi hulpmiddel als je serieus gaat trainen maar niet persé noodzakelijk. Je moet ook niet snel lopen maar je wil snel lopen. Jouw snelheid komt voort uit eigen motivatie en training zorgt ervoor dat je steeds sneller kunt en hou het vooral leuk want teveel vergen in een te korte tijd zorgt juist dat je blessuregevoelig wordt. Mij heeft het erg geholpen om bij een loopvereniging te gaan. Daar wordt met beleid getraind en kun je jouw wensen aangeven en er begeleid naartoe groeien.
Succes