Hoog hartslag tijdens hardlopen op een loopband?

Beste allemaal,

Ten eerste zal ik mij even voorstellen, Ik ben Yasin, 17 jaar, 88 kilo

Ik ben nu ongeveer 3 weken bezig met Fitness. Daarvoor heb ik nooit aan sport gedaan.

Nu fitness ik ongeveer 5 keer per week, voornamelijk cardio.

Nu heb ik tijdens het lopen op de loopband een behoorlijk hoge hartslag, op 10km/h een hartslag die schommelt tussen de 180-190. Als ik naar 13km/h ga dan krijg ik zelfs een hartslag van 200+

DUS MIJN VRAAG IS IS DIT GEVAARLIJK VOOR EEN 17 JARIGE JONGEN?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik raad je aan om 200 als de grens te zien. Als je daarboven komt, even op adem komen.

Antwoorden (7)

nee maar ook niet veel hoger gaan natuurlijk door even een pauze te nemen. en beetje op rust komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een beginnende sporter is dit normaal, maar zoals phoenix al zegt moet je niet meer te ver gaan met je hartslag. En nooit forceren als je een beginnende sporter bent. Je moet je conditie langzaam opbouwen. Na een maand zul je zeker merken dat je hartslag veel lager zal zijn.

Verder neem ik aan dat je een beetje overgewicht hebt. 88Kilo voor een 17jarige is meer dan gemiddeld. Ik kan het ook fout hebben hoor! Maar als je vet wilt verbranden is het beter als je een laag hartslag hebt, maar wel een intensievere training.

Dus als het mogelijk is stel je de hoek van de loopband in op berglopen of gewoon een random hoek. Dit doe je dan met een lager tempo. Dan blijft je hartslag lager, maar is de training intensiever.

Veel mensen denken dat je helemaal tekeer moet gaan om af te vallen, maar dit is niet waar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Netjes antwoord
Beste Ya17, als je van helemaal niet sporten naar 5 x per week cardio gaat, dan is dat erg zwaar voor je lichaam. Logisch dat je hart daar hard voor moet werken. Je had het misschien beter wat langzamer op kunnen bouwen, zodat je lichaam aan deze inspanning kon wennen. Maar, blijkbaar gaat het toch goed. Probeer meer op je ademhaling te letten, dan op je hartslag. Het is de bedoeling dat je tijdens trainen, zoals op de loopband, nog steeds een gesprek kan voeren. Of, als er muziek is, ga dan lekker met de muziek meezingen. Als je buiten adem raakt omdat je traint en praat of zingt, dan train je te zwaar en dan moet je echt een stapje terug doen. Succes en gewoon lekker blijven trainen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Twee dingen: als je geen proffesioneel sporter bent met dito begeleiding Dan leidt 5 keer intensief sporten al vaak tot overtraining. Dat uit zich onder andere in een verhoogd hartritme bij inspanning. 2. Afvallen doe je het best bij een inspanning met relatieve lage hartslag en lange duur per keer voor iemand van jou leeftijd moet je denken aan een hartslag bij inspanning zo tussen 120 en 140 per minuut. Houdt die drie keer per week een uur vol, dat is meer dan voldoende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is er geen begeleiding bij die sportschool?dat zou wel zo fijn zijn. Je hartslag mag 220 min je leeftijd zijn, kom je er boven, dan is dat niet zo erg, alleen verzuur je dan gauw, en als je maar weer gauw hersteld, en de hartslag weer naar beneden gaat, zo verbrand je vet.Succes bij het sporten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste vraag is: Wat is je maximale hartslag? Die is individueel, dus niet 220 - leeftijd. Ik ben 32 jaar, maar mijn max. hartslag lijgt boven de 200.
De eerste vraag is: Wat is je maximale hartslag? Die is individueel, dus niet 220 - leeftijd.
Je conditie zal niet heel goed zijn, als je nooit hebt gesport. Dus je moet voorzichtig opbouwen, anders loop je het risico op blessures. Als je gaat lopen, moet je dit (zeker in het begin), niet te lang aan één stuk doen en op een laag tempo. Begin eens met 4 x 5 minuten 10km/h. De week daarna 4 x 6 minuten aan 10km/h. Daarna 4 x 7 minuten. Dan 4 x 8 minuten. Dan doe je 3 x 10 minuten. Dan 2 x 15 minuten en dan 1 x 30 minuten. Vervolgens bouw je dit in een aantal weken uit naar 60 minuten.
En pas dan moet je eigenlijk gaan denken aan sneller lopen. OP DIT MOMENT DUS ZEKER NIET HARDER DAN 10 KM/H!
Dan doe je 60 minuten lopen, waarbij je 10 x 1 minuut aan 12km/h loopt. Vervolgens doe je 7 x 2 minuten aan 12km/h. Enz.

Conclusie: je loopt te snel! Wat heel veel mensen doen overigens. Gevaarlijk is een groot woord, maar je loopt wel het risico op blessures en dat zou jammer zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen persoonlijk trainingsschema of ben je zelf een marathon begonnen?

niemand die even met je meeloopt om advies te geven?

super hoor dat je zo sportief bezig bent, maar continu het uiterste vragen van jezelf is niet goed.

laat je lichaam tussendoor ook even herstellen van de inspanning terwijl je ondertussen een oefening doet voor je buikspieren.

klim daarna weer op de fiets. het gaat niet om hard, veel, en doodop worden. je lichaam moet ook even tijd hebben om zich hierop in te stellen. dus het is beter om langzaam op te bouwen dan als een razende Joop Zoetemelk enkel op de meters te letten die zo hoog mogelijk moeten uitslaan (behalve je hartslag uiteraard)

gevaarlijk is het niet voor een gezond lijf, maar het uiterste vergen van je lichaam is ook niet gezond.

kortom: vraag begeleiding, een persoonlijk schema (moet regelmatig aangepast worden overigens)
bouw het op, en geef je lichaam de kans om het ook bij te kunnen benen allemaal.

veel succes