Wat is de snelheid van een gemiddelde hardloper?

Volg een beginnerstrainingschema. Maar hier wordt een snelheid van 9, 11 en 12km/h aangegeven. Die 11 en 12km/h is niet te halen voor me.
Ik vraag me af, zijn dit normale snelheden, of is dit toch hoog voor een gemiddelde hardloper?

http://www.saucony.nl/content/site_nl/hardloopschema_beg_15m1x.php

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik ben zelf ook beginner en volg ook een beginnersschema. het allerbelangrijkste is dat je lekker loopt in de eerste weken. Als je lekker loopt en niet geforceerd dan bouw je je eerste conditie op en nog veel en veel belangrijker, je lichaam went aan de belasting die het te verduren krijgt bij hardlopen. Als je straks het gevoel hebt dat het makkelijk gaat kun je steeds de snelheid gaan opvoeren. Maar onthou goed, je volgt een absoluut beginnersschema, gedraag je zo ook even en forceer nog niks. Veel blessurevrij hardloopplezier toegewenst! Toegevoegd na 36 seconden: Mijn gemiddelde snelheid is 10,5 km per uur. Wisselt per persoon, ik ben zwaar gebouwd.

10 kmh is gemiddelde... 20 kmh is top... We hebben het wel over lopers... Ben je dat niet dan is 6 kmh al veel...

Bronnen:
XiniX..

Ik denk dat 10km/uur gemiddeld is voor een beginneling Dus zo'n 5km in een half uur. Als je het hebt over lopers van 2,5km dan ligt de snelheid over het algemeen hoger. In dit geval ga ik dus uit van een beginnend hardloper die afstanden tussen de 5 en 15km aflegt.

Ligt een beetje aan de afstand natuurlijk. Over 25 km doe ik ruim 2.5 uur over. Das dan dus bijna 10km/h. Een stukje van 10 km gaat een stuk sneller, rond de 50 minuten. Maar nu ben ik niet echt een beginner. Het belangrijkste is dat je naar je lichaam luisterd, zeggen ze.. Voeding is het allerbelangrijkst! Toegevoegd na 7 minuten: En tja, die snelheden zijn natuurlijk lastig aan te houden. Vaak loop ik rondes waarvan ik weet hoelang ze zijn, maar kom ik er thuis pas achter hoe hard ik daadwerkelijk heb gelopen. En dan zijn de rustpauzes natuurlijk niet in dit gemiddelde meegenomen. Het word denk tijd voor een Nike+ setje :-)

Ik loop frequent hard, 3 x per week, en vandaar mijn mening: Ik heb je schema eens bekeken, en constateer dat je pas in de 8e week éénmaal de T2 hoeft te lopen en wel 6 minuten lang. In jouw geval is het belangrijk dat je die bewuste 6 minuten sneller loopt als de LP die je gewent bent. Daardoor bouw je naast je duurloop vermogen ook een stukje snelheid op. Na verloop van tijd zul je merken dat die versnelling je steeds beter af gaat. Maar die snelheden, zoals in het schema omschreven, moet je loslaten, en lekker je eigen ding doen. Goed schema trouwens...!

9 km/h is wel erg hoog voor een beginnend loper. Na mijn hardloop'carriere' moest ik noodgedwongen gaan wandelen, sportief wandelen wel te verstaan en dan haalden wij met een zeer gevorderd wandeltempo van 8km/h vele beginnende hardlopers in. Je kunt best 9 km/h proberen maar dan houd je het niet lang vol. Leg voor jezelf eerst de lat op 8 km/h en kijk daarna verder. Overigens zou ik eerlijk gezegd voor een beginnende hardloper niet over snelheden spreken maar over afstanden. Begin met bv 1 km en dan 2 en 3 en let dan niet op tijd maar op of je lekker loopt en het nog leuk vindt. Tijd is maar zo relatief en (zeker in het begin) totaal niet belangrijk, tenzij je streven is om binnen een jaar wedstrijden te gaan lopen......

Als partner van een junkie hardloper :-) weet ik daar "helaas"veel vanaf... Starten doe je echt niet op die snelheid..hangt helemaal af van je conditie en gewicht.. je bouwt wel op.. manlief startte op 7 km per uur en liep al vrij snel richting de 8 of 9 km per uur.. inmiddels is dat tussen de 10 en 14 km per uur maar dat is na 2 jaar trainen... maar waarom is snelheid belangrijk voor je? Je begint net dus gaat het om het hardlopen of om het hard lopen? Wil je enkel sporten of ook wedstrijden gaan lopen.. Een gemiddelde recreant loopt een 10 km per uur..de wedstrijdloper een stukje harder.. Ik zie waar je het schema vandaan hebt gehaald maar kijk ook eens bij Pro Run of bij Runnersworld op de sites.. En op de site van Asci staan iets beter opgebouwde schema's...die zijn op jou persoonlijk in te stellen... Succes en wie weet tot volgend jaar in Eindhoven bij de halve marathon!

12 km/h is normaal, als je een stuk langzamer loopt dan is de cardio training niet erg effectief, je blijft dan hangen op het lage niveau waarbij 12 km/h te snel voor je blijft. Om vooruitgang te boeken moet dan aan interval training doen. Dan ren je op een snelheid die een stuk hoger is dan het doel van 12 km/h, bijvoorbeeld 16 km/h voor een paar minuten. Je gaat daarna door met op tempo te lopen todat je weer een paar minuten op 16 km/h kunt rennen. Dit herhaal je dan zo'n tien keer. Je kan op deze manier 20 of 30 minuten hardlopen met een snelheid van 16 km/h terwijl je niet eens de conditie hebt om tien minuten op 12 km/h te lopen. Dus vergeleken met aan een stuk door hardlopen, doe je dus veel meer dan wat je naders zou doen, en dat maakt dan dat je conditie binnen een a twee maanden zal verbeteren. Je al vrij snel 20 minuten lang met een snelheid van 12 km/h of sneller kunnen rennen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100