Eet voor het hardlopen iets lichts, een fruitreepje, een stuk fruit of een klein bakje yoghurt. Dan loop je niet met een 'lege' maag en heb je wat energie. Na het hardlopen eet je een gewone maaltijd.

Met volle buik trainen is niet prettig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
twee zielen, 1 gedachte :) +
ik denk dat het ivm afvallen geen verschil maakt.
wel lijkt het me vervelend om met volle maag te gaan lopen.
ik zou vooral iets lichts nemen, een stukje fruit of een bakje yoghurt, en na het lopen pas echt eten.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij ook + ben 't met je eens :-)
zelf heb ik de beste resultaten met ca 2 uur na het eten te gaan lopen... Een verhoogde hartslag zorgt voor een betere spijsvertering.. deze houdt overigens tot ca 2 uur na de inspanning aan...

het is overigens geen wetenschap alleen mijn eigen ervaring..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erna is beter, want je spijsvertering vraagt de nodige zuurstof- en energietoevoer en dat wordt vervoerd via je bloed. Als je gaat hardlopen vragen je benen dat ook en gaat het ten koste van je spijsvertering.
Het kan ook tot indigestie leiden en je kunt ook nog es last van een zijsteek krijgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je erge trek hebt kun je het beste een banaan eten voor het hardlopen. Deze levert direct energie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me af of het heel veel uit maakt. Het moet ook in de rest van je programma passen. Na een serieuze maaltijd moet je eigenlijk echt 1,5 uur wachten voor je gaat sporten.

Als je bijv niet al te vroeg eet wordt dat hardlopen dan wel erg laat en dan krijg je mogelijk het probleem dat je later naar bed gaat (omdat je na dat hardlopen ZO fit bent dat je geen slaap meer hebt). Als dan 's avonds laat nog wat snackt ben je dus verder van huis.

Ik zou zelf zeggen ervoor. Sporten werkt bij mij ook wel eetlustremmend. Als ik net heb gesport heeft mijn maag veel minder zin om zich te overeten
13 jaar geleden
wat beter is maakt niets uit

het gaat namelijk om de aanvoer en het verbruik van de energie. vlak na het eten lopen heeft je lichaam veel energie nodig om je maaltijd te verteren. (vandaar dat mensen dan weleens een dutje doen)

je stofwisseling is echter niet zo snel dat de soldaat gemaakte calorieën met hardlopen meteen verbrand worden. daarbij is bij ieder bekend dat sporten met volle maag geen pretje is.
ben je het eind van de dag moe is het niet leuk om hard te lopen omdat het geen opgave hoort te zijn.

er vanuit gaand dat het verbruik en de opname van calorieën in verantwoord evenwicht is maakt het moment van hardlopen dus niets uit.
je kan het dus van je dagelijkse schema af laten hangen (of bij erg warm weer juist kiezen om in de avond hard te gaan lopen)

ter aanvullende info bij de link een interessant stukje over het hoogte verbruik van verbruik van energie van je lichaam... dit blijkt te zijn als je lichaam in rust is (kan het alleen niet kopieren en plakken in de tekst hier)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een volle maag hardlopen is niet goed, waarschijnlijk heb je overdag gewoon gegeten, dus kan je beter wachten met eten na het hardlopen.