Tips voor (winter) hardloopkleding?

Wat voor kleding kan je het beste aandoen tijdens het hardlopen in het winterseizoen (vrieskou/sneeuw/hagel/..)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik heb (vroeger) veel hardgelopen. Mijn maximale afstand was de halve marathon. In de winter liep ik net als de zomer in een korte broek en T-shirt. Niet aan te draden hoor, maar het geeft wel aan dat je je niet te warm moet kleden.

Je kleed je zodanig dat je niet plotseling kan afkoelen. Denk maar eens aan aan een 'tochtig' stukje op een dijk of zoiets. Voor de rest absoluut geen thermisch spul gebruiken, dat kan gaan broeien.
Als het echt vriest, wat bescherming tegen bevriezen maar nogmaals: niet te warm...
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

waterdicht en ademend en verschillende laagjes dragen. je zult merken dat je het niet snel te koud zult hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
zorg er trouwens voor dat je schoenen voldoende tijd krijgen om te herstellen/ te drogen. als je vaker per week gaat trainen, heb je al snel een tweede paar schoenen nodig.
13 jaar geleden
Bij buitensport in de winter draag ik thermokleding (ski ondergoed) en daarover een simpel sport tenue. Ook 's winters zweet je en dan koel je in andere kleding te snel af bij het stoppen of even rustig lopen.
Denk ook aan goede schoenen...liefst iets als skisokken erin.
Want bij kou (en koude voeten) verhoog je sterk het blessure risico (enkel blessures)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel bizar, maar je huid insmeren met vaseline! creeert extra laagje. Doen onze marathonlopers hier in ons rengroep!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet je niet te warm aankleden.

Thermo-onderkleding is erg prettig. Verder is een jack erg belangrijk. Dit moet water en wind dicht zijn, maar toch ademend. Een goede investering.