Ik krijg als ik wandel na ongeveer 3 km steeds een doof tintelend koud gevoel in m'n tenen, ik heb goede wandelschoenen en ze zitten ook niet te strak

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.2K

Antwoorden (5)

Ik weet bijna zeker dat je doorbloeding niet optimaal is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch heeft het vermoedelijk te maken met de doorbloeding van je tenen ; die is blijkbaar toch niet helemaal in orde.
Het kán echter ook een zenuwenkwestie zijn ; net zoals je tintelende vingers kunt krijgen als je je armen overbelast. Misschien is het lopen vanuit de heupen toch net iets te zwaar voor je. Drie kilometer is ook al wel heel erg snel.

Ik denk dat je met deze klacht het beste even naar de huisarts kunt, omdat het heel moeilijk is er vanaf hier iets over te zeggen, en het mijns inziens niet helemaal normaal is om zo snel al last van je voeten te krijgen. Dat krijg ik zelfs niet als ik de dubbele afstand op Crocs loop.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou ook aan je wandelsokken kunnen liggen. Als je geen goed ademende (wandel)sokken draagt, krijg je sneller last van koude voeten omdat het transpiratievocht niet goed afgevoerd kan worden en "opgesloten" vocht koelt heel snel af waardoor je tenen erg koud worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het tintelen geeft al aan dat er ergens iets bekneld gaat zitten.
Als je loopt of wandelt, wat ik zelf ook elke dag doe, worden je spieren en pezen dikker.
Hierdoor kan er dus wel een bloedvat of zenuw in de verdrukking komen.
Dit hoeft dus niet met je voet te maken te hebben, het kan ook misschien ergens in je kuit zitten.

Ook met wandelen moet je heel rustig beginnen, neem gerust een keertje rust.
Maak er niet direct een snelwandeling van, dat veroorzaakt alleen maar verzuurde en verkrampte spieren/pezen.
Daardoor kan dus je klacht ontstaan.

Lekker goed zittende kleding en schoeisel, dat is het belangrijkste.
Naast het genieten van de natuur dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan doorbloeding tenen zijn. Is het 'een doof gevoel'?

Kan wijzen op diabetes 2. Op diabetes website staan overige aanwijzingen.

Nuchter naar de huisarts. Testje via druppel bloed uit vinger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad een doof gevoel, als ik lang op de fiets zit heb ik het ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeft niet direkt diabetes te zijn. Maar het zou kunnen wijzen op. Ga eens langs bij je huisarts.