als ik hardloop krijg ik altijd last van me onderrug maar als ik voetbal dan heb ik nergens last van wie weet hoe dit kan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Het heeft met overbelasting van de rug te maken, omdat je bijvoorbeeld te intensief traint. Op onderstaande link vind je hier informatie over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

waarschijnlijk de demping van je schoenen en van de ondergrond
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het de demping van het gras, maar ik denk het niet. Ik denk dat het gewoon een verschil is tussen concentratie. Bij voetbal moet je je echt focussen op het spelletje en denk je er niet bij na wanneer je rent. En wanneer je aan het hardlopen bent heb je geen verplichtingen en dus bijna geen afleiding. Je let dan op je passen en bij het voetballen op de bal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel je bij voetbal ook aardig wat loopt, is dit een heel andere belasting: voetbal is veel korte sprints en draaibewegingen, terwijl hardlopen eerder een duursport is.

Zoals een ander zei: het zou best je schoenen kunnen zijn. Ook je loopbeweging kan verkeerd zijn, want je bovenlichaam moet (op je armen na) bijna stil zijn, en je benen voor het zwaartepunt zwaaien. Dit kun je leren op een atletiekclub door middel van loopscholing.
Kijk ook eens (eigenlijk iedereen, en heel de dag), of je je dwarsebuispieren wel goed gebruikt. Je navel moet daarmee naar je ruggengraat getrokken worden, zodat je buik, en daarmee ook je rug, een zekere voorspanning heeft.

Schoenen niet bij een sportwinkel kopen, mijn ervaring is dat er scholieren in advies geven, die precies weten welke Nike Air er hip is (die van 300 euro), maar niet welke goed zijn voor welke sport (uitzonderingen daargelaten). Er zijn gespecialiseerde hardloopwinkels, de schoenen zijn daar eerder goedkoper dan duurder, en het advies erbij is priceless. Je koopt je racefiets immers ook niet in de bouwmarkt of een grote sportketen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met hardlopen bewegen je rugbotten sneller,daar heeft je rug dus beweging in.
En dan weer bij voetbal heb je weer mindere beweginh en je rug is dan ook niet zo sterker dan bij hardlopen,
misschien moet je dan wat rustiger hardlopen.