mijn dochter van 6 turnt graag en veel. ze turnt nu in een selectie en een jong talenten groep. ze zou het liefste iedere dag turnen. wat is gezond?

als mijn dochter iets in haar hoofd heeft dan gaat ze ervoor. maar ze is ook competitie gericht. en dat maakt dat ze net zolang doorgaat totdat het goed is. ze is er zelfs thuis druk mee bezig.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
1.1K

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je dochter onder deskundige begeleiding turnt. Misschien zou je eens kunnen overleggen met die mensen. Met vragen als:
"Is ze de enige hier die zo fanatiek is?"
"Ze is er thuis ook mee bezig; wordt dat niet teveel?"
"Kunnen we regelmatig overleggen, of het niet te dol wordt?"

Verder goed in de gaten houden, of ze geen lichamelijke klachten krijgt, zoals overbelaste spieren e.d.

Als ze dit op die turnclub prima vinden, je dochter blijft er gezond bij, ze heeft er plezier in, andere dingen lijden er niet onder (school, vriendinnetjes) en ze doet zo nu en dan ook nog wat anders (lezen en spelen), dan zou ik het lekker zo laten.

Misschien ook eens met haar praten over die competitiegerichtheid. Waarom ze zo graag de beste wil zijn. Misschien lukt het je, om haar ook in te laten zien, dat "de beste zijn" niet het enige is, wat telt in het leven.

In het algemeen zou je kunnen proberen, ook andere leuke dingen te stimuleren, zodat ze in ieder geval goed door krijgt, dat er meer is dan turnen alleen. Juist als je 6 jaar oud bent, lijkt me dat heel belangrijk.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn dochter krijgt les van gekwalificeerde mensen die regelmatig cursussen moeten volgen over de wijze van turnen het begeleiden en vangen. mijn dochter is verder heel gezond eet goed en voldoende en ze snoept weinig. ze ook bijna nooit ziek.
ze vindt het turnen erg leuk. ook tijdens de gymlessen op school is ze fanatiek. ze zit met drie leerjaren in de klas en ze doet niet onder de oudere kinderen. ik laat haar bewust in contact komen met andere sporten en activiteiten zoals muziek en creatieve dingen. op school doet ze het heel goed en ook thuis zit ze lekker in haar vel. en net als veel 6 jarige kinderen vindt ze het niet leuk om te verliezen maar leert ze er wel mee omgaan. maar tijdens het turnen zie ik een ander kind. een serieus en geconcentreerd meisje dat heel fanatiek is. ik ben bang dat ze "door" slaat in het turnen of sporten in het algemeen. nu thuis staat ze meer op haar handen dan haar voeten. en natuurlijk ben ik super trots op haar en vind ik het geweldig dat ze mijn sport net zo leuk vind als ik. maar ik heb niet die competitieve drang gehad die zij wel heeft en maakt dat ze meer en meer wil leren en beheersen. voor een 6 jarig meisje is ze erg gespierd en heeft ze geen gram vet aan haar lijfje.

Andere antwoorden (4)

als ze verder voldoende rust neemt en dus weer volledig hersteld is als ze begint met de volgende training. Lijkt me het goed gaan!
Maar vergeet niet dat topsport vaak in uiterste gaat en dat je dus als ouder er boven op moet blijven zitten, qua herstel,voeding,rust,slapen maar ook prestaties op school!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn twee aandachtspunten denk ik. Ten eerste is het van belang om te weten of haar prestatiedrang voortkomt uit onzekerheid. Als dat zo is, dan zou ik daar als ouder zeker wat aan proberen te doen. Ook als ze niet de beste is, is ze goed genoeg en wordt er net zoveel van haar gehouden. Ten tweede zou ik letten op fysieke gesteldheid, oppassen dat haar grenzen van pijn, vermoeidheid, etcetera niet overschreden worden. Een kind dat te graag wil zal altijd zeggen dat het goed gaat en nog wel even door kan, of signaleert de voortekenen niet eens. Dat is jouw taak als ouder, want er zijn genoeg trainers en professionals die net een tikje te ver gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ze verder voldoende rust neemt en dus weer volledig hersteld is alles oke
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Topturnen is per definitie meer sport dan je lichaam nodig heeft.
De begeleiding is heel belangrijk. Maar de begeleiding wil wel resultaat.

Turners lopen een heel groot risico op problemen in de loop van hun leven.