krijg je door fietsen (fitness) meer conditie dan de crosstrainer? (welke fitness apparaten zijn goed voor je conditie)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
9K

Antwoorden (7)

Nee, een crosstrainer is beter omdat je daarmee je hele lichaam aanpakt.

Toegevoegd na 58 seconden:
Met een crosstrainer sport je ook met veel meer inspanning dan met een fiets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
loopband , crosstrainer en roeiapparaat zijn heel goed voor de conditie
en fietsen is ook heel goed voor je conditie en zeker als tegen de wind in fietst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind fietsen beter. Want als je geen zin meer hebt , ben je in ieder geval gedwongen om dat stuk nog terug te fietsen. EN de buitenlucht (gezond) en afwisselende omgeving zorgen er bij mij voor dat ik niet depressief raak ofzo
(altijd binnen zitten word ik echt gek van)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lees de vraag eens:fietsen(fitness).dat gebeurd dus binnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een fiets is ook een "apparaat"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jaa idd ik bedoel fietsen bij de fitness
wel bedankt voor je reactie SAph!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, :P Nouja. Sorry. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de sportschool hoef je niet terug te fietsen hor :) hahaha
Met de crosstrainer krijg je sneller een betere conditie dan als je gaat fietsen. Dit komt doordat je hele lichaam er mee bezig is en je hart sneller moet functioneren om zuurstof naar je hersenen te pompen en je gaat sneller zweten (dus raak je ook eerder vermoeiender) op een crosstrainer dan op een fiets.

Maar ik zou zeggen wissel het af. Wissel het af ook met andere fitness toestellen. Na verloop van tijd raakt jou lichaam gewent aan wat je doet. Voorbeeld toen ik naar het middelbaar ging moest ik plots 8 km naar school fietsen. Eerst viel ik hierdoor af, maar nu is mijn lichaam aan die afstand gewend.

Oftewel houd het niet bij een ding. Gebruik eerst de fiets, dan de loopband, daarna crosstrainer en het roeiapparaat, maar leg je niet neer bij een apparaat (behalve als je thuis fitness wilt doen) Wil je thuisfitness doen, dan kun je het beste een crosstrainer doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
aangezien je dan met de crosstrainer kan afwisselen door als het eentonig wordt je fiets te pakken en een stuk gaat fietsen of je gaat dan hardlopen of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de crosstrainer zal je meer conditie opbouwen t.o.v. een fiets. Dit omdat je meer van je lichaam gebruikt dan op een fiets. Maar als je echt conditie op wilt bouwen zul je toch moeten afwisselen.

Want wanneer jij alleen maar op de crosstrainer traint dan zul je op dat apparaat heel goed worden. Maar wanneer je dan even 10 min wilt gaan fietsen ben je kapot, want dat ben je niet gewend.

Wissel af, bijvoorbeeld met de crosstrainer, fiets, stepappartaat, roeiapparaat, loopband.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een crosstrainer is ideaal om binnen te trainen en je traint ook méér spiergroepen dan op je gewone fites plus dat het resultaat ook naar verhouding sneller is.

Op een gewone fiets trainen heeft weer als voordeel,dat je lekker in de buitenlucht bent,zodat dát weer beter is voor je algehele conditie weet je.
Dus allebei heeft het z'n voor en tegens.

Halters,trekveren en b.v. roeitrainers(die speciaal voor je armspieren,je rug,buik- en kuitspieren) zijn prima apparaten om goed mee te kunnen trainen.

Toegevoegd na 3 dagen:
ik zat het nog ff te lezen: je bedoelde op een HOMETRAINER...(ff wél duidelijk aangeven dan),zó heet zo'n ding.
Maar goed,geeft niet...Ik blijf erbij,dat je méér spiergroepen traint op de crosstrainer.Waarom?
Je traint niet allen je kuitspieren,je heupspieren,e.d.,maar óók je armspieren én je schouderspieren.

Tóch zeg ik dan óók,dat lekker fietsen in de buitenlucht en/of zwemmen héél ontspannend + ook nog 's hardstikke gezond zijn.

Ok,héél veel succes met je training,k? :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle cardio apparaten waarop je duursport beoefend zijn goed voor je conditie of voor het verbranden van vet. Wat je goed moet weten is je optimale hartslagzone. Je kunt een indicatie berekenen met onderstaande formule. Zorg dat je net onder je maximale hartslag blijft voor een optimale vetverbranding. Ga je over deze optimale hartslag heen (vrijwel alle cardio apparaten hebben een hartslagmeter, anders kun je zelf een polsmodel aanschaffen) dan bouw je conditie op.

optimale hartslag zone (nogmaals een indicatie, andere factoren kunnen van invloed zijn zoals medicijnen en ieder lichaam is anders)

60% x (220 - je leeftijd). Stel je bent 30, dan is de optimale hartslag waaronder je vet verbrand 114, zit je erboven dan bouw je conditie op. Het is niet helemaal zo zwart/wit, maar dit is de basis van de theorie.

Als een gek gaan trainen op een cardio apparaat heeft dan ook geen zin, want dat hou je maar heel even vol.
paulus811