In hoeverre zijn de schaakregels in de loop der jaren veranderd?

dus hoeveel regels zijn er na de uitvinding van het spel nog bijgekomen (zoals en passant slaan bv.)?

alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
1.4K

Het beste antwoord

Na de 15e eeuw is er volgens wiki niets aan veranderd. Zie hier (een stukje van) hun tekst.De oervorm van het schaakspel is duizenden jaren oud, waardoor er niet veel bekend is over het ontstaan en de vroegste geschiedenis. Het woord schaak is afkomstig van het Perzische woord shāh, dat koning betekent. De term schaakmat is een vernederlandsing van het Perzische shāh māta, hetgeen betekent: de koning zit in een hinderlaag of de koning is verslagen.

De oudste herkenbare versie van schaken stamt waarschijnlijk uit het zesde eeuwse Oost-Perzië, nu Noord-India, en staat bekend als chaturanga, maar er zijn aanwijzingen dat dit spel gebaseerd is op een nog oudere variant voor vier personen die elk aan een zijde van het bord zaten. Verschillende versies van chaturanga verspreidden zich oostwaarts naar China en Japan en, in de vorm van Shatranj, westwaarts naar de Arabische wereld om via Italië en Spanje uiteindelijk tijdens de 11e eeuw in heel Europa door te dringen. Waarschijnlijk hebben de Vikingen hier een belangrijke rol in gespeeld, aangezien de oudste Europese vondsten van schaakstukken langs de kusten zijn.

De huidige vorm van het schaakspel ontstond aan het eind van de 15e eeuw in Frankrijk, toen de dame met de huidige machtige mogelijkheden haar intrede deed. Daarom wordt schaken ook wel een koninklijk spel genoemd. Tevoren was de dame of koningin een tamelijk beperkt en zwak stuk. Al halverwege de twintigste eeuw werd geopperd dat het schaakspel mogelijk uit China stamt en recentelijk gaan er weer stemmen op die de oorsprong van het schaakspel daar of in Oezbekistan plaatsen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat moet heel wat zijn; ik heb ooit een diagram gezien uit een vertelling van Tristan en Isolde waarin de koning van Tristan volledig werd omsloten door vijandelijke pionnen zonder dat hij schaak kwam te staan, het werd pat. Trek hier zelf je conclusies maar uit.

Toegevoegd na 55 minuten:
Foutje; het waren natuurlijk de eigen pionnen, maar ook dat is met huidige regels niet te versieren.