Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet je om een open zeilbootje te huren een bepaald diploma hebben of examen afgelegd hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
2.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Voor een klein zeilbootje zonder motor heb je geen diploma's of iets dergelijks nodig.

Voor grotere boten heb je voor open water wel een vaarbewijs nodig

et Vaarbewijs is verplicht voor een zeil- of motorschip vanaf 15 meter dat niet bedrijfsmatig wordt gebruikt.

Voor een waterscooter, jetski, rubberboot of motorboot met een lengte van minder dan 15 meter die harder kan varen dan 20 km/ uur.

Dit kan o.a. gemeten worden met een GPS.

Er wordt niet naar het aantal pk gekeken, maar wel of de combinatie boot - motor eventueel harder kan dan 20 km/ uur.
Een opblaasbare boot met meer dan 6 pk kan dat al gauw.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Dat ligt aan de verhuurder. Wellicht nemen ze genoegen met het hebben van ervaring, maar misschien wensen ze dat je CWO1 (bemanningsdiploma) en/of CWO2 (schippersdiploma) hebt. Neem even contact op met het verhuurbedrijf zou ik zeggen.

Ik kreeg deze zomer een kajuitjacht mee met alleen CWO1 en een paar onderdelen van CWO2 (dus voor het laatste geen diploma).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, dat mag iedereen. Helaas, zou ik bijna zeggen, ik heb al heel wat gevaarlijke situaties gezien op het water. Ook met een zeilboot kún je heel hard gaan. Zorg er daarom in ieder geval voor dat je de verkeersregels voor zeilboten kent.

In de bron vind je een pagina met voorrangsregels op het water. Eén ding staat daar niet bij, maar is wel relevant vanwege de mogelijke aanwezigheid van bijvoorbeeld kleine watertaxi's: beroepsvaart gaat altijd voor pleziervaart. De uitzondering op die regel is het uitvaren van een veerpont; dat is een bijzondere verrichting, waarbij de veerpont geen hinder mag veroorzaken voor anderen. Maar zodra de veerpont eenmaal aan het oversteken is, moet je ook hem voorrang geven.

Let wel op dat veel zeilboten ook een motor hebben (er staat niet altijd wind). Als je die motor gebruikt, mag je niet harder dan 20 km/uur *kunnen* (ongeacht hoe snel je werkelijk gaat), anders heb je een vaarbewijs nodig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding