Zal het nou werkelijk uitmaken wie er trainer is bij ajax, of ligt het toch echt ergens anders aan?

Marco van Basten stapt op bij ajax, de zoveelste trainer die het maar kort volhoudt. Kan er nou ook echt daadwerkelijk iets verbeterd worden met een nieuwe trainer of moet de oorzaak heel ergens anders gezocht worden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
1.1K

Antwoorden (11)

Tsja, uiteindelijk zijn het toch de spelers die het moeten doen. Maar een trainer kan wel spelers inspireren en goede tactieken bedenken. Zo zie je dat bijvoorbeeld Chelsea onder Guus Hiddink ineens veel beter presteert.

Ik vrees dat Nederlandse clubs niet bijzonder veel voor zullen stellen in Europa omdat de goede spelers nou eenmaal voor enorme bedragen worden weggekocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede trainer kan een ploeg maken of breken. Dat AZ met Van Gaal kampioen wordt, is in mijn ogen niet voor niets. Blijkbaar kan een trainer dan het verschil maken.

Maar als het team niet kan of niet wil, zal geen trainer er nog chocola van kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles staat of valt bij motivatie en eenheid in een team.

Als de spelers de schakels zijn is de trainer de smit.
Doet de smit zijn werk slecht breken de schakels en doet hij zijn werk goed heb je een onbreekbare ketting.

Toegevoegd op 06-05-2009 21:43:10
Tot 2x toe smit, moet zijn smid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt natuurlijk nooit aan alleen de trainer, maar ook niet aan alleen de spelers. Wel is het nou eenmaal zo dat het makkelijker is om één persoon verantwoordelijk te houden voor slechte resultaten en die te ontslaan, dan een mannetje of vijfentwintig.

Belangrijkst is denk ik dat spelers en trainer een goede verstandhouding hebben en met elkaar door één deur kunnen. Maar een nieuwe trainer kan natuurlijk voor een frisse wind zorgen binnen een ploeg, met positieve resultaten als gevolg.

Aan de andere kant: ook al zou het bij alle 18 clubs in de Eredivisie prima gaan qua sfeer tussen spelers en trainer, er staat uiteindelijk toch altijd een club op de laatste plaats.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ajax heeft goeie spelers maar een slecht team, omdat van basten geen goeie teambuilder is kan hij dus niks goeds doen bij ajax. Van Basten was een heel goeie voetballer maar een matige trainer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ironie is dat je de problemen denk ik niet op het veld moet zoeken maar op de zogenaamde geoliede machine erachter. Ajax wordt als een bedrijf gerund en met alle respect maar waar is de fun in het zo te doen.

Ik vermoed dat ze allerlei procedures en rapportages hebben geintroduceerd om het management(witte boorden) van Ajax op de hoogte te stellen. En ja dat is volgens mij geen voetbal spelen.

Daar gaat die club kapot aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ajax is een schijtclub, dus daar zal het wel aan liggen (kom maar op met die duimpjes)

Ik denk dat MvB een waardeloze trainer is. Hij heeft tot nu toe niet laten zien wat de toegevoegde waarde van hem als trainer zijnde is en heeft daarnaast erg veel fouen gemaakt. Daarnaast is ajax een hele lastige club om te trainen. Men verwacht dat met aanvallend voetbal, jonge spelers uit de eigen jeugdopleiding elke wedstrijd goed wordt gespeeld en men verwacht ook ieder jaar prijzen. De enige ploeg die dit allemaal combineert is FC Barcelona, die een veelvoud aan begroting heeft. Alle andere clubs pakken het of realistischer aan of haken af. Gister nog zag je Arsenal met een hoop jonge jeugdspelers met een gewdlige techniek afleggen tegen een veel volwassener Manchester United. 020 moet gewoon een stuk realistischer zijn en ook wat meer in het heden leven en accepteren dat bepaalde zaken veranderd zijn. In potentie is het de club die het verst kan brengen zowel nationaal als internationaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk ligt het ook aan de trainer, maar het echte probleem ligt in de organisatie.

De algemeen directeur (Rick van der Boog) heeft geen voetbal achtergrond, terwijl hij wel belangrijke beslissingen moet nemen over de aanstelling van trainers en spelers.

Als je nou even kijkt naar Ajax, zullen ze ongeveer 150 man in dienst hebben die technische beslissingen moeten nemen. Nog geen 50 daarvan heeft iets met sport gedaan. Hoe kun je dan ooit belangrijke beslissingen nemen?

Diezelfde mensen hebben Marco van Basten alle macht gegeven over aan- en verkopen. Sno, Oleguer en Wieleart waren allemaal aankopen van Van Basten, en ze zijn allemaal geflopt.
Hoe kun je iemand die geen ervaring heeft met clubcoaching alle macht geven?

En de jeugdopleiding is natuurlijk niet goed, de afgelopen 10 jaar zijn er misschien 5 jongens uit de eigen opleiding doorgebroken, dat is veel te weinig.

Als Ajax het hele bestuur en de jeugdopleiding reorganniseert, kunnen ze makkelijk elke twee seizoenen kampioen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorop gesteld, ik ben geen voetbalfan, heb totaal niets met voetbal. (heb er ook geen verstand van) Maar naar mijn idee ligt het toch echt aan de spelers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is op televisie bekent gemaakt dat het niet uit maakt of je van trainer verwisselt.dat hebben ze in rusland bij (amateur)clubs uitgetest en de trainer verwisselt als ze een slecht seizoen hadden en sommige hadden het toen helemaal niet verwisselt het blijft hetzelfde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is heel makkelijk om de schuld aan iemand anders te leggen . een trainer is eigelijk onodig hij gilt en beetje waardoor jij denkt ik moet gaan rennen en door zetten maar de speelers zijn toch de geenen die speelen en het spel moeten winnen niet de trainer.<<