Schoener

De schoener is een zeeschip met een scherp besneden romp. Oorspronkelijk getuigd met 2 masten, gaffel-, gaffeltop- en stagzeilen. Na 1850 werden schoeners met 3 en meer masten gebouwd.
Het grote voordeel van deze tuigage was, dat het door een kleinere bemanning kon worden behandeld dan vierkant getuigde schepen. Daarbij kon hoger aan de wind worden gezeild.
Schoeners waren te vinden in de handelsvloot, visserij, als jacht, en bij loodsdiensten, douane, slavenhalers en smokkelaars.
Een van de beroemdste schoenerjachten was de ‘America’, in 1851 winnaar van de America’s Cup en de ‘Atlantic’, snelste in de ‘Transatlantic Race’ van 1905.

Klipper

De klipper is een binnenschip, waarvan de naam is ontleend aan de snelzeilende zeegaande ‘clipper’ van Amerikaanse oorsprong. In tegenstelling tot de meeste schepen aan het einde van de 19e eeuw hadden de ijzeren binnenklippers geen houten voorganger. Hoewel een platbodem, had ze niet het volle en ronde voor- en achterschip zoals andere schepen in die tijd, maar duidelijk de scherpere boeg en het geveegde achterschip van haar zeegaande zuster, de clipper. De kleinere klippers hadden één, de grotere twee masten. Voor de kustvaart werden ook klippers gebouwd, waarvan sommige schoener getuigd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord. +1 Heb je iets met oude zeilschepen?

Andere antwoorden (2)

Nee. Dit zijn 2 verschillende types

Toegevoegd na 1 minuut:
wikipedia:
Een schoener is een langsgetuigd zeilschip met oorspronkelijk 2, maar later ook meer masten. De romp is lang en smal (4:1-verhouding) met een diep stekende kiel, en de spanten hebben over de gehele lengte een S-vorm. Kenmerkend voor de schoenertuigage is dat de achterste mast langer is dan de voorste (met uitzondering van de vroege Europese schoenergetuigde schepen van de 19e eeuw). Bij driemastschoeners kunnen de masten even lang zijn, eventueel de middelste langer. De voorste mast (fokkemast) was vaak voorzien van twee razeilen. In West-Europa zijn rond 1900 veel schoeners gebruikt voor de kustvaart. Deze hadden een vlakke bodem, en waren soms voorzien van zij-zwaarden om de drift te beperken. Rond 1910 werden de eerste hulpmotoren ingebouwd. Het scheepstype raakte na 1920 in onbruik door de opkomende gemotoriseerde kustvaart.

Een klipper is een snel zeilschip met een scherpe boeg en een of meerdere masten, dat eind 19e eeuw en begin 20e eeuw in gebruik was. De klipper is met name bekend vanwege de grote snelheden die de schepen haalden. Hierdoor werden ze doorgaans gebruikt voor de handel in etenswaren en andere goederen die konden bederven. De hoge snelheden werden gehaald doordat de schepen slank en relatief klein waren, maar wel een zeer groot zeiloppervlak hadden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.
Ze hebben wel wat van elkaar weg. Dat komt omdat de eerste klippers ontstaan zijn uit kleine, snelle en scherpgebouwde schoeners.

http://www.vaartips.nl/zeevaart.htm