Hoe gebruik je een roeitrainer optimaal om ook je buik, billen en bovenbenen te trainen? (En hoe maak je dat roeien nou leuk?)

We hebben thuis een simpele roeitrainer (Rössler R9700). De weerstand zit op de armen via een riem en is instelbaar. Op het zitje is geen weerstand in te stellen en die beweegt vrij. Doel van de oefening is voor mij conditietraining aan de ene kant en vetverbranding aan de andere kant.

Als ik normaal train, voel ik dat daarna vooral in mijn schouders, armen en rug, terwijl ik juist ook graag in mijn buik, billen en/of bovenbenen wil verbranden. Mijn vraag is: kan dat op zo'n machine? En zo ja, hoe doe je dat optimaal?

Mocht deze vraag een peuleschilletje voor je zijn, dan nog de bonusvraag: Ik vind dat hele roeien in huis doodsaai. Hoe maak je het nou leuk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
4.5K

Het beste antwoord

Als je gaat roeien op een roeitrainer zal je ook de goede roei beweging moeten leren. Hiervoor kan je het beste terecht bij de roeiverenigingen in Nederland. Deze zijn daarvan beter op de hoogte dan de meeste fitness centra.

Op papier is het lastig uit te leggen en nog moeilijker te corrigeren wat je beter kunt doen. Ik zal toch een poging wagen:
Je gaat ontspannen met gestrekte benen op het stoeltje zitten. De voeten in het voetenbankje.
Strek nu eerst je handen uit naar voren, buig NADAT je armen gestrekt zijn je bovenlichaam op je heup gewricht naar voren totdat je lichaam ca 30 graden naar voren helt. Dan ga je met je lichaam in die houding met je bankje naar voren rollen totdat je onderbeen ongeveer loodrecht omhoog staat op het voetenbankje. Je bovenbeen zal nu een zodanige hoek maken dat je nog steeds je bovenlichaam die 30% naar voren kan blijven hellen.

Trap nu (als je een paarkeer de beweging zo geoefend hebt) met kracht je benen weer recht. Houd daarbij je rug en heup stijf en je armen en polsen gestrekt. Je spant dus nu vooral je benen, bil en je rug aan. Je armen brengen alleen maar de kracht over op de roeihendel.
Als je benen uitgestrekt zijn ga je in een vloeiende beweging nu je rug naar achter scharnieren (op je heup gewricht) totdat je rug ca 30 graad achterover helt. (aanspannen rug en bil)
Als je 30 graad achterover helt ga je pas je armen aantrekken...de handel van de roeimachine naar je borst, ca onderkant borstbeen.
Vanuit deze positie begin je weer met de volgende haal inzitten...strek langzaam je armen uit (je moet nu je buikspier aangespannen houden omdat je schuin achterover zit) en buig daarna weer tot je de 30 graden voorover zit op je heup. Rol dan weer naar voren.

Waarschuwing: Als je met kracht gaat roeien op dat ding en je daarbij de wervels niet netjes op elkaar houdt kun je rug klachten krijgen...extra slijtage tussenwervel schijven. De wervels dienen over de gehele slag dus op dezelfde manier op elkaar te blijven staan. Je bovenlichaam moet echt vanuit zitvlak en heup heen en weer scharnieren.
Laat bij voorkeur een kenner kijken hoe je de roeibeweging maakt.
Je mag ook via een pb mij een filmpje van de manier waarop je roeit op dat ding sturen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Even een paar beelden opgezocht (video) van trainings filmpjes waar ook wat uitleg in komt over wat je alzo fout kunt doen.

ps Ik ben roei instructeur bij een vereniging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Ah, ik dacht al: kenner aan het woord! Wat klinkt dat toch moeilijk, als je dat wat je twintig tot dertig keer per minuut doet, in woorden moet uitleggen! Voor suus geldt wat mij betreft vooral de tip: *niet* thuis doen, da's inderdaad beresaaaaaaaaai. Gewoon naar een vereniging, in de boot stappen, en leren roeien. Zo kom je nog eens ergens! Oh ja, suus, als je toch thuis wilt blijven heb ik nog een tip in aanvulling op de uitstekende tekst van reinier: begin met de beweging. Zonder kracht. Begin desnoods als een robot, de onderdelen van de beweging één voor één uitvoeren. Dus vanuit de gestrektebenenstand: armen strekken - pauze - romp naar voren - pauze - oprijden - pauze - naar achteren trappen (zonder kracht) - pauze - romp naar achteren - pauze - armen bijtrekken - pauze. Het krachtdeel is van onder naar boven door je lichaam (benen-rug-armen), het naar voren rijden van boven naar onder (armen-rug-benen). Eerst zonder kracht, als een robot. Dan zonder kracht, maar de drie delen (benen-rug-armen of andersom) soepel in elkaar over laten lopen, zodat het één doorgaande beweging wordt. Pas als je dat helemaal goed kunt, langzaamaan kracht gaan zetten. Kracht zetten: alleen uit de benen, romp en armen maken de beweging slechts af. Veel plezier - maar stap vooral in een echte boot!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryofiel
Aan je reactie te zien ben je zelf ook kenner en roeier.
Je aanvullingen voor suus zijn helemaal correct.

Andere antwoorden (1)

Ja, dat kan. Zie bijgevoegde plaatje, welke ik van de concept2 website - training heb; http://concept2.nl/trainen/roeitechniek/.

Leuk maak je het eigenlijk vooral door in je hoofd na te denken over waar je aan het roeien bent, of je compleet te concentreren op de beweging, en hierdoor ine en soort 'sport trance' te geraken. Hang een poster op, of behang de kamer met een mooie natuurplaat en je waant je 'bijna' buiten ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
De buik train je dus vooral op de terugweg, bij het uitstrekken der benen, en aantrekken van de armen.

Misschien is het handig een keer een roeiles te nemen, om de juiste techniek te pakken te krijgen.