Is zwemmen in open water gevaarlijk?

Ik bedoel dan in recreatieplassen. Ik vraag dit omdat er veel vissterfte is door zuurstofgebrek.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Het is niet gevaarlijjk, zolang je je in gekeurd zwemwater begeeft. De provincies houden de kwaliteit van aangewezen zwemlocaties bij. Hier is -zonder tegenbericht- veilig te zwemmen. Op andere locaties loop je een zeker risico op bacteriele danwel blauwalg infecties, welke zeer gevaarlijk kunnen zijn.

[quote]
Officieel aangewezen open zwemwater
Wie buiten de gechloreerde zwembaden veilig wil zwemmen doet er verstandig aan
om gebruik te maken van een officieel aangewezen open zwemwater. De provincie
Overijssel heeft in het kader van de Wet Hygiëne en Veiligheid Badinrichtingen en
Zwemgelegenheden 26 wateren aangewezen als officieel open zwemwater. Op het
kaartje in deze folder zijn deze plaatsen aangegeven. In het schema vindt u voor de
16 openbare locaties informatie over de accommodatie en de veiligheid. Voor de 11
semi-openbare locaties wordt verwezen naar hun website. De 26 door de provincie
aangewezen officiële open zwemwateren in Overijssel worden gedurende de
zomermaanden
elke twee weken bacteriologisch onderzocht. In Overijssel gebeurt
dat door de waterschappen. De provincie Overijssel controleert bovendien minstens
één keer in de zomer (of vaker indien nodig) de zwemaccommodaties op veiligheid.
Bij twee recreatieplassen is de mogelijkheid aanwezig om naakt te recreëren,
namelijk
bij de Wijthmenerplas in Zwolle en het Rutbeek in Enschede.
Ander open water
In 2010 voert de provincie, in samenwerking met de Waterschappen, bij 13
locaties nader onderzoek uit ter beoordeling van de geschiktheid als aangewezen
zwemwater. Bij eventuele onveilige situaties of onvoldoende waterkwaliteit wordt
u ter plekke geïnformeerd. De andere open wateren in Overijssel worden niet gecontroleerd
op geschiktheid als zwemwater. Dit betekent niet dat zwemmen daar
onmogelijk is, maar wel dat er bepaalde risico’s aan kleven. De zwemwaterkwaliteit
en de veilige zwemomstandigheden
kunnen hier niet worden gegarandeerd.
Wij raden u aan om te gaan zwemmen in een gechloreerd zwembad of één van de
officiële aangewezen open zwemwateren.
[/quote]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Gezien het feit jij toch niet onder water kunt ademhalen (neem ik aan) is dit niet gevaarlijk. Wel zou ik in de gaten houden of er geen blauwalg in het water voorkomt want dit komt volgens mij elk jaar sneller opduiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke provincie is verplicht zijn burgers informatie te geven over de veiligheid van het zwemwater. Als je het niet vertrouwt, kun je dus op de website van de provincie terecht om te zien of er melding is van blauwalg of zwemmersjeuk of dat zwemmen wordt ontraden vanwege vissterfte.
Hieronder een website die doorschakelt naar alle provincies in NL.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Open water wordt, als het goed is, in Nederland gekeurd of het nog veilig is om in te zwemmen.
Men gaat daarbij uit , neem ik aan, van mensen met een normale gezondheid / weerstand.
Er wordt meestal afgeraden om met heel jonge kinderen (ik dacht onder de 2 jaar) niet in open water te gaan.
Ook mensen die snel maag - en darmklachten hebben, zijn gevoeliger voor de bacteriën die er welig tieren.
Of het echt gevaarlijk is, durf ik niet te zeggen, maar voor sommigen is er wel wat meer risico, denk ik, dan voor anderen.