Nederland is druk bezig het WK Bridge in Veldhoven te winnen. Waarom lees ik daar niks over in de krant en zie ik daar niks over op TV?

De mannen zitten in de finale, de vrouwen zijn tweede geworden in Veldhoven.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Bridge is nu eenmaal niet echt een boeiende kijksport. Die paar mensen in Nederland die echt de moeite hebben genomen om de spelregels van bridge te snappen, die zullen heus wel alternatieve bronnen hebben om hun favorieten te kunnen volgen. IK hoorde vanavond trouwens wel in het sportjournaal dat ze Wereldkampioen geworden zijn (en dat minimaal 2 jaar blijven en dat één van de spelers er in 1989 ook al bij was bij de vorige gewonnen wereldtitel, ja, ik heb opgelet). Ik moet ook eerlijk bekennen dat mijn letterlijke quote bij het item "WK bridge" was: Oh, noemen ze dat tegenwoordig ook al sport? Maar mocht jij toevallig bridge fan zijn, je bevindt je in een goed gezelschap van mensen die aandacht voor hun sport missen: Bij het WK honkbal werd pas de finale live uitgezonden (gelukkig voor de NOS viel die midden in de nacht, hoefden ze hun programma niet aan te passen). Van het WK Rugby (waar ik fan van ben) werd ook niet heel veel uitgezonden, maar goed, daar deed Nederland ook niet mee. Verder vergeet je nog even dat het Nederlandse Korfbalteam ook erg goede kaarten heeft voor het behalen van de wereldtitel op het WK in China. Maar goed, nog even terugkomend op je letterlijke vraag: De kans dat een uitzending van het WK Bridge enigszins redelijke kijkcijfers zou halen is nihil, wat inhoudt dat er bijzonder weinig sponsoren zijn die zouden willen adverteren in de reclameblokken, kortom: Het zou de NOS vele malen meer kosten dan het ze zou opleveren, wat bij andere, meer actieve sporten, anders zou zijn.

Dat komt omdat de sport wordt gedomineerd door koning voetbal. In een enkel geval lees je iets over schaatsen of de paardensport en soms wielrennen. Maar het is vooral voetballen wat de klok slaat. Maar als we winnen komt het misschien nog. voor 1 dag dan. Net als met snowboarden en recent honkballen. In beide gevallen werden we voor het eerst in de geschiedenis wereldkampioen in die takken van sport. Na een dag ebt het weer weg en gaan we over tot de orde van de dag. Voetbal dus, helaas...

Commercieel gezien is bridge geen interessante sport, reclame maken door grote bedrijven valt bij een dergelijke sport vies tegen. Bij voetbal daarin tegen is het zelfs mogelijk om sluikreclame te maken, denk hierbij aan de Bavaria babes, dat is interessant voor de TV bazen, daar komen de bedrijven op af om nog meer geld in te steken. Overigens ooit de definitie gelezen voor een goede commercial: 20 gekke die zo snel mogelijk een bal in hun bezit willen krijgen. 2 zotte die er alles aandoen om maar zo weinig mogelijk in bezit van de bal te zijn. 2 vendeliers en een fluitist die proberen om het zootje ongeregeld in strakke banen te lijden.

bij de teletekst van de nos wordt vrijwel dagelijks verslag gedaan

Op tv heb ik idd niets gezien, maar in mijn krant ( De Stentor) werden aan de 2e plaats van de damestoch maar mooi 3 regeltjes gewijd. Als er even geen andere sporten zijn, wil men er nog wel eens (minimale ) aandacht aan besteden. Waarschijnlijk vindt men de doelgroep te klein of niet belangrijk genoeg.

Omdat het de meeste mensen worst zal zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100