Zijn alle sporten gevaarlijk bij hitte?

Ik ga regelmatig naar de sportschool en nu vraag ik me af of de waarschuwing om niet te sporten tijdens hitte ook geldt voor indoor-sporten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als ze airconditioning hebben en je drinkt genoeg dan is het niet gevaarlijk. Ik denk dat zwemmen (minst je je huid beschermt en drinkt genoeg) ook niet gevaarlijk is. Als je in goed conditie bent en jezelf goed beschermt tegen de zon en drinkt genoeg kan je ook buiten sporten voor korte periodes zelfs bij deze temperaturen net zoals mensen in veel zuidelijk landen doen.

Volgens mij is sporten tijdens hitte niet gevaarlijk als je een behoorlijke conditie hebt en weet wat je doet. Wat te denken van de renners in de Tour de France? Of van onze jongens in Afghanistan, waar het 50 graden kan worden? Bovendien is het klimaat in een sportschool meestal behoorlijk geregeld en wordt er voldoende gewezen op het belang van veel drinken.

Tijdens de tour de France zitten de renners dik zes uur in de smorende hitte op de fiets en leveren topprestaties. Dit even ter illustratie. Sporten in de zon kan dus wel, maar je moet oppassen voor de gevaren. Drink genoeg, smeer je huid goed in met zonnebrand, draag het liefst een petje, en luister naar je lichaam. Als je het gevoel hebt, dat je lichaam het niet trekt, dan moet je stoppen. De vraag is alleen, waarom je zou sporten op het heetst van de dag, als je ook 's ochtends of 's avonds kan gaan. Indoor sporten kent in elk geval de gevaren van direct blootgesteld zijn aan fel zonlicht niet. blijft wel staan, dan je veel moet drinken.

Ha, die Stolat; Indoor skiën, snowboarden en schaatsen kan weinig kwaad. Toegevoegd na 59 seconden: Wel even rustig acclimatiseren als je weer naar buiten gaat. Misschien ook beter om dan je skijack, wanten en muts niet te dragen.

Nee, sommige sporten wel, zo lijkt me schaatsen minder geschikt op water momenteel..

Sporten in de hitte is voor gewoon gezonde fitte mensen absoluut niet gevaarlijk. Je moet zorgen dat je voldoende drinkt, en besffen dat je grenzen sneller bereikt worden. Maar rondjes hardlopen, fietsen, tenissen ed kan gewoon. Alleen een tandje lager.

Kies bij hoge temperaturen een geschikte bewegingsvorm, de kans op oververhitting is geringer bij fietsen en zwemmen, dan bij lopen. Pas de intensiteit van het bewegen aan, doe het wat rustiger aan bij hoge temperaturen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100