Wat is het grootste verschil tussen een huisarts en een sportarts?

Ik heb altijd een hele lage bloeddruk en ben nu een maandje gestopt met sporten omdat ik daardoor meer flauwte ervaarde, ik wil wel weer gaan sporten, maar dat betekent dat mijn bloeddruk weer zal dalen. Ik wil hier een arts om raad vragen. Moet ik hiervoor naar een sportarts of kan mijn huisarts mij hierin ook adviseren? Wat is het grootste verschil tussen de sportarts/huisarts?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
1.6K

Het beste antwoord

Een sportarts is ook vrij toegankelijk. Je kan er zo een afspraak maken en wordt vaak vergoed door je zorgverzekeraar.
een sportarts is hoofdzakelijk voor sportgerelateerde klachten, zoals last van je knie bij hardlopen. Een sportarts kijkt vaak wat 'verder' dan een reguliere huisarts en heeft over het algemeen meer kennis van het menselijk lichaam dan de huisarts.
In jou geval lijkt het me aanvankelijk het meest zinvol om naar de huisarts te gaan en te bespreken wat de mogelijkheden zijn om de bloeddruk 'aan te pakken'

Toegevoegd na 26 minuten:
kleine aanvulling / verduidelijking;
Sportarts heeft geen inloopspreekuur zoals een huisarts.
Over het algemeen wordt er een verwijsbrief meegegeven, zodat de sportarts antwoord kan geven op een specifieke hulpvraag.
Diagnostisch consult wordt vaak vergoedt door zorgverzekeraar. Zinvol om polisvoorwaarden na te kijken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In de eerste plaats zul je toch naar je huisarts moeten.
Die kan je zeker adviseren.
En als die het niet weet kan hij\ij je doorverwijzen naar een sportarts.
Dat is een specialist.
Om sportarts te kunnen worden, moet je allereerst basisarts zijn en daarna een 4-jarige opleiding volgen.
Dan werken die op een SportMedisch Adviescentrum (SMA), een SportGeneeskundige Afdeling (SGA) in een ziekenhuis of een sportorganisatie.