Hoe groot is de kans op €100.000,-?

Donderdag is de koninginnendagloterij van de staatsloterij. Wij hebben 2 loten. Hoe groot is de kans dat we één van die 100 keer €100.000,- winnen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
3.9K

Het beste antwoord

Dat is tamelijk lastig te berekenen daar de Staatsloterij nogal moeilijk pleegt te doen met betrekking tot het openbaren van het maandelijks aantal verkochte loten. Ook heeft zij er een handje van prijzen die vallen op niet-verkochte loten tóch mee te nemen in haar reclamecampagnes (loopt momenteel of liep tot voorkort zelfs een breed aangespannen rechtzaak over).

Eerlijk gezegd vermoed ik dat de kans dat op een door u aangekocht lot die 100.000 valt grofweg net iets kleiner is dan de kans dat er vanavond twee mussen tegelijkertijd door uw brievenbus naar binnen kruipen: absoluut nihil dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Die kans is net zoals bij alle kansspelen 0,0000015%

Nu het er 100 zijn is die kans nog steeds 0,0000015%

Met andere woorden. De kans dat je de hoofdprijs in de staatsloterij wint is 1 op 27 miljoen. De kans dat je een gewone prijs wint is 1 op 3 en naar mate de prijs steeds hoger word en minder in aantal neemt de winkans natuurlijk ook af...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet uit hoeveel letters+cijfers een lot bestaat, maar je kunt het gewoon uitrekenen. Als het goed is heeft het aantal verkochte loten namelijk niets te maken met de kans op een prijs.

Quote van wikipedia:

in oktober 2007 kwam de Staatsloterij opnieuw in opspraak toen bleek dat niet alleen de jackpot, maar ook alle prijzen van € 50.000 en € 100.000 werden getrokken uit alle beschikbare loten. Dat wil zeggen dat deze prijzen ook werden toegewezen aan niet verkochte loten. De Staatsloterij wekte echter in haar reclamecampagnes de indruk dat deze prijzen werkelijk iedere maand werden uitgekeerd.

ik zie trouwens voorbeelden met 6 cijfers en 2 letters dat zou dus uitkomen op 676 miljoen mogelijkheden, dus een kan van 1 op 338 miljoen.

succes!! :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met de koninginnedagg lotterij kleiner dan normaal
zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
erg klein ongeveer net zo groot als je nu aan je linkerhand het mexicaanse varkensvirus op zou lopen en tegelijkertijd aan je linkerhand geraakt zou worden door een meteoriet...

Toegevoegd op 26-04-2009 17:25:54
want ik doe nooit mee aan kansspelen, de kans dat je je geld kwijt raakt vind ik veel te groot...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Kans om een prijs te winnen bij de staatsloterij is als volgt;
Het Lot bestaat uit 6 cijfers en 2 letters. Er worden in het totaal 3.500.000 loten verkocht.

Kans op €1000 is 35 / 3500000 = 0,00001 x 3 = 0.00003
Kans op €5000 is 35 / 3500000 = 0.00001
Kans op €10000 is 35 / 3500000 = 0.00001
Kans op €50000 is 30 / 3500000 = 0,00000857
Kans op €250000 is 2 / 3500000 = 0,000000571
Kans op €2500 is 68 / 3500000 = 0,0000194
Kans op €1000000 is 1 / 3500000 = 0,000000285

De kans op een dodelijk ongeluk is;

In Nederland zijn er per jaar ongeveer 1100 dodelijke ongelukken. Er wonen 16 miljoen mensen in Nederland dus 1100/ 16000000 = 0,0000687 dit is de kans op een dodelijk ongeluk per jaar.
Er is dus een kans van 0,00687 % dat je een dodelijk ongeluk krijgt (0,0000687 x 100%)

- De kans op een dodelijk ongeluk is dus groter dan de jackpot winnen in de staatsloterij.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is dit appels met peren vergelijken.
Ik woon in Zeeuws Vlaanderen, rij zelden op de snelweg en kom eigenlijk nooit in de randstad. Volgens mij is voor mij de kans op een dodelijk ongeval veel kleiner dan wat je hier schetst.
AWM
14 jaar geleden
En als je in een hutje op de hei zit, dan is de kans op een ongeluk nog kleiner. De cijfers geven slechts een gemiddelde aan over heel het land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoordman for president... +1
AWM
14 jaar geleden
{bloos}
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja het klopt dat het bij verkeersongevallen om een gemiddelde gaat. Bij de kans op eenprijs in de staatsloterij is de kans echter voor iedereen gelijk. Daarom is het dus appels met peren vergelijken.
Als je het aantal loten dat je hebt gekocht, verdubbelt, verdubbelt ook de kans op een (hoge) prijs. Die kans op een (hoge) prijs is echter zo klein, dat het nauwelijks iets uitmaakt hoeveel loten je koopt. (Ik ga er overigens van uit dat je niet meer dan tien loten hebt gekocht en niet een heel groot deel van de voorraad of de hele voorraad.) De kans dat je iets wint is natuurlijk groter als je meedoet dan wanneer je niet meedoet, maar ook dat verschil is helaas minimaal!
14 jaar geleden
ongelovelijk klein. Zoals bovenstaande antwoorden ook al uitgelegd hebben.
Maarja het is uiteindelijk een kans spel.
Dus zelfs al heb je 1 op 2 kans dat je wint.. dan is er nog steeds 1 op 2 kans dat je NIET wint. En bij de kans dat je wel wint; 0,000035 bijvoorbeeld.. is nog steeds die kans er. Kleiner, maar hij is er ;)

Ik koop soms een staatslotje. Deels voor het wegdromen bij het grote geld (ik zou het wel weten. Een klein warm huisje ergens op een rustig afgelegen strand. Dan zie ik mijzelf al helemaal zitten met een drankje, op de rand van het balkon zitten.. naar buiten kijken. óh en met toepasselijke muziek natuurlijk)

Eh, waar was ik.. oja! Het wegdromen.. en deels natuurlijk omdat je toch hoopt dat je wint.

Niet te moeilijk over doen. Vind je 't niks ,koop dan geen lot, vind je het toch wel leuk of spannend, dan doe je het wel.

Simple as that!