Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is darten de enige sport wedstrijd waarbij je eigenlijk geen tegenstanders nodig hebt.?

Normaal spelen 2 darters tegen elkaar. Maar kun je ook een toernooi opzetten waarbij ieder gewoon individueel gooit en degene met de hoogste score is de winnaar. Het spel is dan heel afwijkend van duo spelen...

Is darten de enige bij wie dat kan of zijn er nog meer sportwedstrijden waar dat bij kan

een dag geleden
in: Sport
KleinDuimpje
een dag geleden
Eigenlijk bij elke individuele sport.
Je noemt bij het antwoord van Gwen al atletiek en zwemmen.
Roeien, wielrennen en mountainbiken, gewichtheffen, sporten op het ijs en sneeuw, dansen…….
erotisi
een dag geleden
Maar van al die sporten zie je weer zelden duo wedstrijden dat maakt darten toch anders
Ikhebgeenidee
een dag geleden
Lange baan schaatsen, verschillende onderdelen van baanwielrennen.
De wedstrijd is in tweetallen, maar zou je ook individueel kunnen rijden. Snelste wint.
BonBonvanJohn
een dag geleden
snooker, biljart en pool, muurklimmen (boulderen)
erotisi
een dag geleden
Bij snooker en Pool kun je elkaar hinderen en strategisch spelen
Castle
een dag geleden
Je speelt dan nog steeds tegen tegenstanders maar dan indirect.
LeonardN
een dag geleden
@erotisi Je doet iets vreemds. Je hebt een idee over iets. Verwoord dat idee slecht. De reacties die je krijgt zijn terecht (er zijn legio sporten waar je geen tegenstander nodig hebt). Je gaat in tegen de reacties. Je zal eerst toe moeten geven dat je verwoording slecht is en je punt opnieuw en verbeterd moeten maken voordat je tegengas kan geven. Maar het antwoord op wat jij volgens mij bedoelt is nog steeds: Nee; bowlen, boogschieten
erotisi
een dag geleden
Klopt, maar ik ben even verder aan het nuanceren. Maar bowlen is ook goed vergelijkbaar, al weet ik niet if dat 1v1 gaat.
LeonardN
een dag geleden
"al weet ik niet if dat 1v1 gaat." Ja die gaan net als darten in de norm altijd 1v1.
En boogschieten gaat ook 1v1 in de norm zviw. "maar ik ben even verder aan het nuanceren." Waarom kondig je de vernieuwde "regels" dan niet aan?
Nu gaan mensen antwoorden reageren op je non-genuanceerde vraag, en ga jij ze daar opafvallen.
KleinDuimpje
2 uur geleden
Ongeacht hoe je de vraag precies bedoelt en hoe deze al denkend evolueert; ik denk dat bowlen en kegelen dan aardig in de richting komt.
Maar, het om en om gooien van de pijltjes of het om en om gooien van de bal naar de kegels, heeft wel een functie. De spanning wordt opgevoerd, ook bij de ander, want elke worp beïnvloedt de ander. En in de tussentijd als je niet werpt, moet je je lichaam en brein juist proberen te ontspannen om voor te bereiden op de volgende worp. De wisselwerking tussen de twee spelers geeft wel de dynamiek.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Darten kan inderdaad individueel gespeeld worden en je kunt toernooien opzetten waarbij iedereen afzonderlijk gooit en de hoogste score wint.

Er zijn trouwens ook andere sporten waarbij je zonder directe tegenstander kunt spelen, zoals golf en schaken. Bij golf tel je gewoon de stoten en bij schaken speel je ook vaak je eigen partijen zonder tegenstanders in toernooien.

Dus, er zijn meer sporten waarbij het mogelijk is om het individueel aan te pakken, niet alleen darten.

Wie heeft ervaring met dit soort toernooien? Welke sportrondes of varianten hebben jullie zelf ooit geprobeerd?
(Lees meer...)
een dag geleden
erotisi
een dag geleden
Maar bij schaken heeft een zet van de tegenpartij invloed op jouw volgende zet.
Golf zou kunnen maar dat ken ik niet goed genoeg
erotisi
een dag geleden
Atletiek en bijv zwemmen zou ook kunnen
LeonardN
een dag geleden
Als je atletiek (welke vorm?!) en zwemmen ziet als antwoorden, dan is een enorme reeks van antwoorden "correct".
Kan ook bij biljarten. Wie de hoogste serie speelt is winnaar..........
Bij hardlopen, wie de snelste tijd loopt is winnaar.......
Kortom, als je de speelt voor de hoogste score, dan heb je wel tegemstand(ers) nodig.
Zonder tegenstanders is er geen wedstrijd.
(Lees meer...)
jc54
een dag geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een dag geleden
Plus!
Al ben ik het niet helemaal eens met de laatste opmerking. Je kunt namelijk ook je eigen tegenstander zijn door persoonlijke records te willen verbreken. B.v. de hardloper die zijn eigen tijd op de 100m wil verbeteren. Daarbij kan het zelfs om een officieel wereld record gaan.
LeonardN
een dag geleden
@Oze Je verwart het punt en lijkt te vergeten dat we het constant hebben over een wedstrijd zoals in de vraag staat. De vraag gaat over sportwedstrijden. Natuurlijk kan je je eigen record verbeteren, maar dat zal niemand echt als een sportwedstrijd ervaren. https://nl.wikipedia.org/wiki/Wedstrijd
"
Een wedstrijd is een evenement, waarin meerdere partijen trachten een of meer tegenstanders te overwinnen, of trachten te bewijzen dat zij beter zijn in een discipline dan de andere partij of partijen.
" Wel nu is de vraag enorm slecht gesteld (er zijn legio sporten te veranderen zodat ze niet 1v1 of xvx gespeeld hoeven te worden en pas na aan het eind kunnen worden beoordeeld), en na wat reacties lijkt pas duidelijk te worden wat erotisi bedoelt (of lijkt te bedoelen, het is me nog niet zuiver duidelijk). Een sportwedstrijd darten zou je anders kunnen organiseren door het 1v1 element weg te halen en de darters een x aantal pijlen te laten gooien en dan op het eind bekijken wie de hoogste score heeft. Die opzet zou (haast) niet kunnen met sporten als tennis, voetbal of schaken, zonder dat je een compleet andere set regels op zou stellen en zonder dat het de hele sport zou hervormen. De 1v1-heid bij schaken is enorm ingebakken in die zin. Je kan niet een wedstrijd schaken organiseren imo waarbij je een winnaar kan uitroepen waarbij je niet de spelers tegen elkaar laat spelen, althans niet iets wat bijna hetzelfde is als het 1v1 spel. Bij schaatsen is de 1v1-heid makkelijk weg te denken. Natuurlijk kan je tegen jezelf spelen, maar dat is irrelevant voor een vraag die gaat over wedstrijdvormen. Natuurlijk kan je een "wedstrijd" organiseren waarin Magnussen tegen zichzelf speelt, maar dat gaat "per definitie" in tegen wat een wedstrijd is. Het verbreken van een eigen record kan buiten een wedstrijd om gebeuren.
Thecis
een dag geleden
@LeonardN Ik ben het niet met je eens. De vraag is "Is darten de enige sport wedstrijd waarbij je eigenlijk geen tegenstanders nodig hebt.?" De vraag is dus duidelijk, zonder tegenstander. Bij darten is het dan ook gelijk geen wedstrijd meer. Want er is geen tegenstander. Daarom zijn er tal van mogelijke sporten waardoor dit geldt en Oze m.i. gewoon een heel goed punt heeft. Zo zijn er ook sporten die van oorsprong niet eens een wedstrijd element kennen (zoals aikido).
LeonardN
een dag geleden
Met "geen tegenstander" bedoelt erotisi geen tegenstander in de 1v1 zin. getuige de uitleg: "Maar kun je ook een toernooi opzetten waarbij ieder gewoon individueel gooit en degene met de hoogste score is de winnaar." Dat kan bij darten wel, bij schaken niet.
Thecis
6 uur geleden
@LeonardN
Het klopt dat het met schaken niet lukt. Maar met tal van andere sporten (biljart, bowlen kegelen, golf, knikkeren, skateboarden, enz enz) zou het wel kunnen. Dus ik ben het nog steeds niet met je eens.
LeonardN
4 uur geleden
Waar zijn we het niet met elkaar eens dan? Ik zeg dat A: er sporten zijn waar de 1v1 ingebouwd zit:
-Tennis
-Schaken B: er sporten zijn waar er een element verloren zal gaan als je de 1v1 weghaalt
-snooker/pool/biljart (de term snooker gaat zelfs over het dwarsbomen van de tegenstander) C: sporten die totaal niet 1v1 hoeven te zijn of die het niet zijn
-darten/bowlen/boogschieten
-hardlopen/f1 D:Dat je in het geval van bijv. schaken niet kan zeggen: ik ga dat mezelf doen en daarmee punt A ondermijnt. Aangezien de vraag gaat om een wedstrijdverband. Oze probeert dat hier en onder mijn vraag. Dat lijkt in eerste instantie een snuggere opmerking totdat je bedenkt dat je dan zelf je eigen tegenstander gaat spelen en je dus gewoon weer terugvalt in de 1v1 situatie. Bij darten hoef je niet je eigen tegenstander te gaan spelen. Bij hardlopen ook niet. Bij schaken MOET je je eigen tegenstander gaan spelen. Bij tennis kan je niet eens echt je eigen tegenstander gaan spelen (lijkt me). Daar ligt bij mij het punt. Sommige sporten zit de 1v1 natuur ingebouwd. Het concept "tegen jezelf" spelen heeft daar geen invloed op. Of laat enkel juist meer zien dat dat zo is. Het punt wat ik tegen Oze maak is duidelijker onder mijn antwoord. Omdat dat een aanval is op de 1v1-natuur van schaken. Ik wilde eerst niet eens hier reageren, maar heb dat gedaan nadat Oze ook hier het verwarrender maakt dan nodig is. Dat ik een specifieke reeks sporten aanhaal, was meer omdat erotisi daar om leek te vragen.
Zeg maar de sporten die nu 1v1 worden gespeeld. "Maar van al die sporten zie je weer zelden duo wedstrijden dat maakt darten toch anders"
erotisi
een uur geleden
Hardlopen of f1 hoeft inderdaad niet 1v1 te zijn maar kan ook met meerdere tegenstanders. Een versie zonder enige directe tegenstanders lijkt mij bij Hardlopen en f1 niet altijd mogelijk zonder daar verdedigende posities uit te halen etc. Een 100 meter zou mss wel kunnen maar een 3000 meter of marathon komen meer interactieve acties bij kijken. Hetzelfde bij f1.
Gezien je reacties heb je de vraag niet volledig doorgedacht. Waar je op lijkt te doelen is:

Is darten de enige 1v1-afvalronde-sport die je ook single kan spelen in een toernooi?

Nee je zou hetzelfde kunnen doen met bowlen, of boogschieten. Of met alle 1v1-afvalronde-sporten waar je "niet direct"* tegen de ander speelt (*zoals tennis en badminton.)

Je zou voor tennis iets compleet anders op moeten zetten, terwijl voor darten/bowlen/boogschieten je bijna geen andere opzet nodig hebt.

Voor "1v1" sporten zoals schaatsen die sommige aanhalen, komt dat vooral omdat je de vraag niet goed gesteld hebt. Schaatsen is enkel 1v1 op het moment, maar uiteindelijk kijkt men gewoon naar de tijd. Dit zou dus net zo goed allemaal tegelijk of solo gedaan kunnen worden.
===
Baanwielrennen is eigenlijk de beste ANDERS dan bijvoorbeeld schaatsen.
Baanwielrennen is werkelijk 1v1. Bij schaatsen is het eigenlijk enkel de wissel en wellicht meer het ding dat twee goede schaatsers profijt van elkaar hebben. Uiteindelijk kijkt men bij het schaatsen naar de snelste tijd en is het dus geen echte 1v1 sport. Maar met bepaalde baanwielrencompetities is dat anders, dat zie je al bij de start waar men naar elkaar kijkt en puur van de ander probeert te winnen. Dat zou je met individuele tijden kunnen veranderen. Dat is natuurlijk niet gelegen aan de sport op zich maar aan de opzet van de competitie. Maw je zou hetzelfde kunnen doen met andere afstand/tijd-sporten (hardlopen/wielrennen) voor zover dat al niet gedaan wordt.
===
Video van bowlingwedstrijd.
===(niet alle sporten hieronder worden altijd 1v1 gespeeld)
-Bowlen
-Boogschieten
-Kleiduifschieten
-Disc golf
-Golf
====
Zwemmen (100m vrijeslag bijv.) is overigens een sport die nog minder zou veranderen als je de directe tegenstand weg zou halen en iedereen afzonderlijk zou laten zwemmen. Het zou alleen enorm lang duren. Je zou 8 zwemmers in 8 verschillende banen kunnen laten zwemmen, en dan met videotrucage er 1 wedstrijd van maken. Behalve de negatieve uitwerking van bewegend water en de psychologische voordelen/nadelen van aan elkaar optrekken/voelen dat je ingehaald wordt, heb je dan verder een zelfde kijkervaring als toeschouwer. (terwijl je bij "alleen"darten je toch wel echt een andere wedstrijd krijgt omdat elke leg steeds een kleine wedstrijd op zichzelf is)
===
OP DE VOLLEDIGE VRAAG
Nee er zijn enorm veel sporten die geen directe tegenstander nodig hebben.
Er zijn in mijn ogen 3 grote categorieën

1. Sporten die de 1v1 of XvX ingebouwd hebben:
Schaken, tennis, voetbal (11v11).
Die sporten kan je niet met een paar kleine veranderingen zo maken dat je geen tegenstander hebt. Als je kijkt naar de inrichting van een schaakbord/tennisveld/voetbalveld zie je ook dat die sporten directe tegenstanders verwachten.

2. Sporten waarvan je het kan veranderen maar een duidelijk element weg zou halen. Denk aan snooker. Je kan tellen hoe lang iemand erover doet alle ballen weg te spelen en hem minpunten geven voor als er niks gebeurt. Maar dat zou het tegenspel vernietigen. Deze sporten zijn dus niet getrouwd met 1v1 maar het is wel een onderdeel

3. Sporten die nu 1v1 zijn maar dat eigenlijk helemaal niet hoeven zijn, of sporten die niet 1v1 zijn maar het wel kunnen zijn.
1v1 darten/bowlen/kleiduifschieten, schaatsen
(niet 1v1) formule1, hardlopen, zwemmen
Bij deze sporten kan je ook ieder zijn ding individueel doen.
Overigens is het natuurlijk subjectief in hoeverre een sport in 2 of 3 valt. Ik zet F1 in 3 en bedenk gelijk dat dat ook een behoorlijk andere sport oplevert. Veel klinischer omdat je dan inhaalraces en crashes kwijt bent.

!!!!
Wat in schaken absoluut geen tegenwerking geeft om deze uit categorie 1 te halen is het idee dat je "tegen jezelf" kan spelen. Dat zorgt er namelijk voor dat je geen tegenstander meer nodig hebt. Als je eigen tegenstander spelen is nog steeds een aanwijzing dat er een tegenstander nodig is.
Bij darten kan je ook tegen jezelf gaan spelen, maar dat is niet nodig.
Bij schaken heb je altijd een tegenstander nodig ook al ben je dat zelf.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 31 december 2025 11:09: tekst
een dag geleden
LeonardN
een dag geleden
Uiteindelijk zou je dus kunnen denken over maximale tot minimale (of niet bestaande) invloed van de tegenstander in een (1v1) wedstrijd. Bij tennis, schaken is deze maximaal. Bij snooker is dat hoog. Bij darts/bowling/boogschieten is dat laag of minimaal. Ik zou zelf niet eens een vorm van schaken kunnen bedenken die niet 1v1 is. Hoogstens iets als wie het snelst is een bepaalde stelling (zoals je in kranten ziet) te ontrafelen.
een dag geleden
Je kunt prima tegen jezelf schaken door zowel zwart als wit te spelen.
LeonardN
een dag geleden
Je verwart tegenstander met "een andere persoon". Als je tegen jezelf speelt is er nog steeds een tegenstander. (wilde al iets gelijkwaardigs reageren onder je reactie bij jc54, waarin jejezelf ook al bijna direct tegenspreekt) Zonder tegenstanders is er geen wedstrijd. "Al ben ik het niet helemaal eens met de laatste opmerking. Je kunt namelijk ook je eigen TEGENSTANDER zijn door persoonlijke records te willen verbreken." Je eigen tegenstander zijn is nog steeds een tegenstander zijn. Bij schaken heb je altijd een tegenstander nodig (ongeacht of je dat zelf bent). Bij darten niet. Daar gaat het denk ik erotisi om.
21 uur geleden
Ik wil hier geen taalkundige discussie van maken. Als je me begrijpt, dan prima. Als je me niet begrijpt, ook prima.
LeonardN
21 uur geleden
Ik begrijp je punt niet.
Het gaat niet om iets taalkundigs.
Het zou wel kunnen dat we elkaars termen verkeerd begrijpen. Ik stel schaken en darten zijn anders in deze context.
(waar darten en bowlen gelijk zijn in deze context). Je kan darten met een kleine aanpassing solo* maken, (dus wat erotisi beschrijft in de vraag) met schaken kan dat niet (niet echt). Wat jij oppert tegen jezelf schaken is imo geen sterk punt, dat kan je met darten ook doen. Met darten kan je het 1v1 element weghalen
Je laat Van Gerwen darten kijkt wat zn score is
Je laat Barneveld darten kijkt wat zn score is
Je laat Taylor darten kijkt wat zn score is
Je laat ... darten kijkt wat zn score is
Aan het eind wint degene met de hoogste score Welnu haal nu eens het 1v1 element weg in schaken. Dat kan niet is mijn punt.
En tegen jezelf schaken is nog steeds 1v1, maar dan niet XvY maar XvX. Maw schaken heeft het 1v1-element ingebouwd. Je zegt:
"door zowel zwart als wit te spelen."
Zie je dat dat zo goed als 1v1 schreeuwt? *Als we overeenkomen dat darten voornamelijk gaat om te kijken wie het meest accuraat een pijl in een dartboard kan gooien.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing