Waarom wordt de medaillespiegel bij de Olympische Spelen niet gecorrigeerd naar inwonertal?

Nu is de top drie:
1. Verenigde Staten
2. China
3. Japan
en staat Nederland op de 7e plaats.

Maar dat is niet zo verwonderlijk, deze landen hebben veel meer inwoners dan bijvoorbeeld Nederland.
Waarom corrigeert men dit overzicht niet direct naar inwoners? Kijk je hierbij naar de landen die substantieel (tien of meer) medailles gewonnen hebben, dan zou dit de echte top drie zijn:
1. Nieuw-Zeeland
2. Nederland
3. Hongarije
De Verenigde Staten zou dan slechts op de 21e plaats staan, China op de 25e.
Premier Rutte had het over de zevende plaats van Nederland op de Olympische Spelen. Daarmee onderwaardeert hij in feite de prestaties.

SimonV
2 jaar geleden
in: Sport
1.8K
SentWierda
2 jaar geleden
Corrigeren naar inwonertal kan 'valsspelen' bevorderen. Stel dat Sifan Hassan zich naturaliseert tot inwoner van San Marino (35.000 inwoners) - dan wordt het een hele klus om San Marino van de eerste plaats te stoten.
In feite gebeurt nu al dit corrigeren naar inwonertal, door 'exotischer' landen die atleten een 'onderdak' bieden.
LeonardN
2 jaar geleden
"
Waarom corrigeert men dit overzicht niet direct naar inwoners? Kijk je hierbij naar de landen die substantieel (tien of meer) medailles gewonnen hebben, dan zou dit de echte top drie zijn:
1. Nieuw-Zeeland
2. Nederland
3. Hongarije
" Waar haal je die info vandaan?
https://www.medalspercapita.com/#weighted-per-capita:2020 (gewogen medailles)
1 San Marino
2 Bermuda
3 Bahamas
4 New Zealand
5 Grenada
6 Jamaica
7 Slovenia
8 Fiji
9 Croatia
10 Georgia
11 Hungary
12 Netherlands https://www.medalspercapita.com/#golds-per-capita:2020 (gouden medailles Nederland = 15)
https://www.medalspercapita.com/#medals-per-capita:2020 (totaal aantal medailles Nederland = 9)
SimonV
2 jaar geleden
Zelfde bron (maar dan ‘Total Medals per Capita‘ ), met landen die substantieel (tien of meer) medailles gewonnen hebben.
LeonardN
2 jaar geleden
Ah, ik zie nu pas die zelfverzonnen subjectieve* regel die juist (imo) ingaat tegen het hele idee van corrigeren naar inwoneraantal.
Landen met weinig inwoners zullen nu juist de meeste moeite hebben met het halen van een absoluut hoog aantal medailles.
Effectief zorg je er met die regel dan voor dat kleine landen dan juist niet hoog kunnen eindigen in de enige statistiek waarin ze hoog kunnen eindigen. *Waarom 10? Omdat het getal is waarin we tellen (decimaal)? Jamaica zou furieus zijn met jouw idee (9 medailles).
:D
Dus dat. Je zal altijd een correctie kunnen verzinnen die voordeliger is voor het ene land, en het andere land benadeelt. Kijken naar absolute (ongewogen, dus eigenlijk gewoon gouden) medailles is op zich niet "eerlijk", maar elke andere vorm van corrigeren vast ook niet.
SentWierda
2 jaar geleden
Om het absurde te schetsen van 'naar inwonertal', het volgende voorbeeld.
Als je de CO2-uitstoot per land omrekent naar inwonertal, dan stoten Canada, Saoedi-Arabië en Australië per inwoner de meeste CO2 uit.
Bron: NRC, 16 juli 2021.

Het beste antwoord

Omdat het nu eenmaal de norm is om in eerste instantie ongecorrigeerd een medaillespiegel weer te geven, of welke sportprestatie dan ook.*
Daarnaast, waarom pak je specifiek een correctie naar inwoneraantal en niet naar BBP(GDP)?
Want BBP is nog meer dan inwoneraantal een indicator van hoge prestaties op sportief gebied. (tip; kijk eens naar het BBP van India en naar inwoneraantal)
Als je veel geld uit te geven hebt, kan je veel sporttrainingen faciliteren.

https://news.sky.com/story/tokyo-olympics-the-alternative-medal-tables-12362040

Corrigeren naar inwoneraantal is iets wat inwoners van kleine rijke landen graag zouden zien.
Corrigeren naar BBP is iets wat inwoners van arme landen graag zouden zien.
En zo zal je vast nog wel een correctie kunnen verzinnen.
Op internet kan je dergelijke correcties op zoeken als je wil.

===

*Als Nederland 2de wordt op het EK en Duitsland eerste, zou je ook kunnen beweren dat naar inwonersaantal Nederland eigenlijk gewonnen heeft bij een klein doelsaldoverschil.
===

Overigens klopt de claim in je vraag niet.
Nederland bijvoorbeeld komt juist altijd slechter uit de bus als je gaat corrigeren (voor wat dan ook, maar zeker voor BBP(GDP)).
https://www.medalspercapita.com/#golds-per-capita:2020
===

Nog een reden is dat over het aantal medailles geen discussie kan ontstaan, maar over inwoneraantallen (of BBP), en welke telling te gebruiken WEL.
Voorbeeld:
22 Switzerland 3 8,654,622 2,884,874
23 Serbia 3 8,737,371 2,912,457

Als Servië stel je dan natuurlijk dat Zwitserland een te laag inwoneraantal heeft opgegeven, het een oud cijfer is. Of dat Zwitserland niet vluchtelingen meetelt en Servië wel.
Toegevoegd op 09 augustus 2021 09:17: tekst
Plaatje bij antwoord
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
India zou in jouw voorbeeld dan nog negatiever uit de verf komen dan het nu al doet. Maar dat India zo slecht presteert is waarschijnlijk juist gelegen aan het hoge inwonersaantal, welke door het lage BBP inhoudt dat er per bewoner enorm weinig(lees; geen) geld te besteden is om tot hogere sportprestaties te komen.
https://www.bbc.com/news/world-asia-india-36941269