Hebben kleine mensen van nature aanleg voor turnen?

De gemiddelde turnsters op topniveau zijn ongeveer anderhalve meter lang. Is dat toeval of gaat juist deze mensen het turnen simpelweg makkelijker af vanwege hun lengte?

2 jaar geleden
in: Sport
3.8K
Fitgirl1204
2 jaar geleden
Het kán in je voordeel werken.
Fitgirl1204
2 jaar geleden
Hiermee bedoel ik dat je als klein persoon dus niet altijd aanleg hoeft te hebben, maar het wel van pas kan komen.

Antwoorden (2)

Door een achternichtje dat fanatiek sport weet ik dat het omgekeerd ligt: bij meisjes die tijdens de puberteit turnen op hoog niveau wordt de groei geremd; wat zij in lengte erbij zouden krijgen wordt in spierweefsel omgezet. Daardoor komt het dat de gemiddelde turnster kleiner is dan haar niet turnende landgenotes.
Amadea
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Min niet van mij, maar is deze verklaring niet achterhaald?
Vooral kleine vrouwen kiezen ervoor te turnen, omdat het een van de weinige sporten is waar klein zijn een zegen is.

Bijkomstig voordeel is minder lichaamsblessures: een systematische review van 22 studies gepubliceerd in British Journal of Sports Medicine in 2019 wees uit dat lengte en lichaamsgewicht belangrijke factoren waren die verband hielden met turnblessures.

Er zijn argumenten die veel gymnastiektraining tijdens de puberteit koppelen aan vertraagde groei. De theorie is dat jonge mensen die een dergelijk hoog niveau van gymnastiektraining volgen, waarschijnlijk overbelastingsblessures krijgen en het risico lopen stress te veroorzaken bij groeiende botten en groeischijven. Een in 2004 gepubliceerde studie toonde aan dat intensieve gymnastiektraining invloed kan hebben op de musculoskeletale groei en rijping die tijdens de puberteit zou moeten plaatsvinden, maar een volgend onderzoek ontdekte dat gymnastiek geen enkel effect lijkt te hebben op de groei van het boven- of onderlichaam.
Door hun kleinere lichaamsbouw hebben kleine vrouwen dus een aanleg voor turnen. Een kleinere turnster heeft niet alleen een betere verhouding tussen vermogen en gewicht. Ze heeft ook een lager traagheidsmoment. Je kunt het traagheidsmoment beschouwen als in wezen een maatstaf voor de weerstand van een lichaam tegen roteren. Hoe hoger het traagheidsmoment, hoe moeilijker het is om het object te roteren.
https://slate.com/culture/2016/08/why-female-gymnasts-are-so-short.html
SimonV
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Ik zie niet in hoe dit nu een antwoord op de vraag "Hebben kleine mensen van nature aanleg voor turnen?" is.
Thecis
2 jaar geleden
@LeonardN
Dan moet je goed lezen. Niet elk antwoord houdt direct een Ja of Nee in. Het antwoord geeft antwoord op de vraag, geeft daarbij ook nog wat achtergrond.
LeonardN
2 jaar geleden
Zie nu dat er tekst bij is gevoegd. "Door hun kleinere lichaamsbouw hebben kleine vrouwen dus een aanleg voor turnen."
Stond er nog niet ten tijd van mijn reactie...
Thecis
2 jaar geleden
@LeonardN
Stond er bij mij ook nog niet. Het is dan ook extra uitleg voor de eerste alinea (klein zijn is een zegen).
Er zijn hierin meer fysische voordelen als je kleiner bent (maar de genoemde 2 zij wel de grootste bijdragen).