Hoeveel Olympische Spelen zijn er geweest?

Hoeveel Olympische Spelen zijn er geweest tot nu toe? Vanaf waar kan ik beginnen met tellen en met welke bijzondere gebeurtenissen moet ik rekening houden?

2 jaar geleden
in: Sport
1.8K
ronron1212
2 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Olympische_Spelen
SentWierda
2 jaar geleden
Bijzondere gebeurtenissen zijn bijvoorbeeld dat landen niet kunnen, willen of mogen deelnemen aan de Olympische Spelen.
Zo deden Nederland en België niet mee aan de Spelen van 1896 (nr. 1) en 1904 (nr. 3).
Nederland deed niet mee aan (= boycotte) de Spelen van 1956, vanwege de Russische inval in Hongarije..
En nu in 2021 mag Rusland (vanwege doping) niet meedoen. Individuele Russische sporters doen wel mee onder de noemer Team ROC (Russisch Olympisch Comité). Dit betekent dat 'Rusland' taboe is: niet een Russische vlag en niet een Russisch volkslied.

Antwoorden (1)

De huidige spelen van Tokio niet meegerekend, zijn er zijn er 28 Olympische Zomerspelen gehouden in 23 steden en 23 Olympische Winterspelen in 20 steden. Daarnaast zouden er drie zomer- en twee winteredities van de Spelen plaatsvinden, maar die werden later vanwege de oorlog afgelast: Berlijn (zomer) in 1916; Tokyo-Helsinki (zomer) en Sapporo-Garmisch-Partenkirchen (winter) in 1940; en Londen (zomer) en Cortina (winter) in 1944.
De Olympische Spelen van 1906 werden officieel goedgekeurd en gehouden in Athene. In 1949 besloot het Internationaal Olympisch Comité (IOC) echter om de Spelen van 1906 niet meer te erkennen.
SimonV
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
De eerste moderne Olympische Spelen werden in 1896 gehouden, geïnspireerd door het gelijknamige Griekse evenement in de Oudheid. Sinds 1924 zijn er twee versies, de Zomerspelen en de Winterspelen, elk om de vier jaar.