Hoe vaak zijn de Olympische Spelen afgelast?

Vorig jaar waren de Olympische Spelen afgelast i.v.m. corona. Dit kan toch niet de enige keer zijn dat zoiets groot is afgeschaft? Mijn vraag is daarom hoe vaak de Olympische Spelen in totaal zijn afgelast vanaf het allereerste moment.

2 jaar geleden
in: Sport
2.9K
LeonardN
2 jaar geleden
Precies de vrager maakt dezelfde denkfout als de bron die fremar aanvoert.

Antwoorden (2)

het zou niet de eerste keer zijn dat dit toernooi wordt afgeblazen. Drie keer eerder werden de Olympics geannuleerd en één keer werd het mondiale toernooi massaal geboycot.

De eerste editie die werd afgeblazen, was die van 1916 in Berlijn. Twintig jaar na de eerste Olympische Spelen in 1896, was het de Eerste Wereldoorlog die roet in het eten gooide van wat de zesde editie zou moeten zijn. In de edities van 1920 en 1924 mochten Duitse atleten vervolgens – als straf – niet meedoen en pas in 1936 mocht Duitsland weer gastland zijn.

De Tweede Wereldoorlog was debet aan de tweede Olympische Spelen die werden afgeblazen: in 1940 ging het sportieve feest in Tokyo niet door. Enigszins opmerkelijk aangezien Japan op dat punt niet betrokken was bij de oorlog. Pas in 1964 zou Japan opnieuw het gastland worden.

Dezelfde oorlog zorgde ervoor dat ook de Olympische Spelen van 1944, London geen doorgang konden vinden. Vier jaar laten mocht London de Olympische Spelen wél organiseren. Sinds deze editie zijn de Olympische Spelen nooit meer afgelast.
fremar
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
In 1937 viel Japan vervolgens China zelf binnen. Japanse troepen bezetten de provincie Jehol ten zuiden van Mantsjoerije. Door deze invasie stelde de VS samen met Nederlands-Indië een olieboycot in tegen Japan, dat in hun ogen een agressor was. Japan kwam hierdoor in een economisch moeilijke situatie terecht: zonder de olievoorraden die jaarlijks uit de VS en Nederlands-Indië kwamen zou Japan nog maar voor achttien maanden olie hebben, en als die voorbij waren zou Japan volledig lam worden gelegd. De Amerikanen stelden daarnaast ook een handelsboycot in op sloopijzer, staal en vliegtuigbrandstof. Deze beperkingen sneden Japan af van de grondstoffen die het nodig had. De Japanse keizer Hirohito wilde daarom de geallieerden via een machtig offensief uit de Grote Oceaan verdrijven en een groot Japans-Aziatisch rijk opzetten
In 1938 brak een grensconflict uit om Mantsjoekwo tussen Japan en de Sovjet-Unie, met als belangrijkste veldslagen de Slag om het Chasanmeer (1938) en de slag bij Halh
SentWierda
2 jaar geleden
Het antwoord is een beetje krakkemikkig. De Spelen van 1940 zouden worden gehouden in Tokio (Japan) maar konden daar niet doorgaan wegens de gespannen toestand. Toen is besloten de Spelen in 1940 te verplaatsen naar Helsinki (Finland). Deze Spelen zijn afgeblazen. Daarom zijn de Spelen van resp. 1948 en 1952 in Londen (afgelast in 1944) en Helsinki (afgelast in 1940) gehouden.
LeonardN
2 jaar geleden
@fremar Wat is nu het antwoord?
Tel je 2020 mee? Dat lijkt me sowieso incorrect.
SentWierda
2 jaar geleden
We hebben nog drie weken om te weten of de Spelen van 2020/2021 doorgaan.
De zomer spelen zijn 3 maal afgelast.
- Berlijn in 1916 (WO I)
- Tokyo–Helsinki 1940 (WOII)
- Londen 1944 (WOII)

De winter spelen zijn 2 maal afgelast.
- Sapporo–Garmisch-Partenkirchen 1940
- Cortina 1944

De zomerspelen 2020 zijn niet AFGELAST, maar uitgesteld.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Olympic_Games_host_cities
===
Totaal zijn de Olympische spelen dus 5 maal afgelast.
===
2020>2021
Is dus een unicum. Het is de eerste keer dat de Olympische Spelen zijn uitgesteld.
Toegevoegd op 02 juli 2021 12:36: tekst
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Prima antwoord.
De Olympische Zomerspelen zijn sinds 1896 doorlopend genummerd, ook de Spelen die niet zijn doorgegaan. Berlijn 1916 zijn de 6de Spelen, Tokio/Helsinki 1940 de12de Spelen, Londen 1944 de 13de Spelen.
Daarentegen zijn de Winterspelen genummerd als ze doorgaan. De eerste waren in 1924 in Chamonix.. De 4de in 1936 (Garmisch-Partenkirchen) en de 5de pas in 1948 (St. Moritz).
Bij twee Olympische Spelen was geen Nederlandse en Belgische deelneming: de 1ste in 1896 in Athene en de 3de in 1904 in St. Louis (VS).