Is het toegestaan om bovenhands te gooien bij pétanque (jeu de boules)?

Ik heb het mezelf namelijk zo aangeleerd om met de bal boven de hand te gooien in plaats van onder, vergelijkbaar denk ik met hoe je zou gooien met knikkeren. Ik weet dat dit niet de "juiste" techniek is in verband met toevoegen van afremmend effect, maar ik kon niet vinden in de reglementen van de FIPJP dat het niet toegestaan is (https://fipjp.org/index.php/en/).

Zelf heb ik nog niemand zo zien gooien, maar het is me ook nooit verteld dat het niet mag. Voor mij werkt het al 15 jaar prima.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Sport
8.9K
LeonardN
3 jaar geleden
Laten we het duidelijk maken: 1.Bovenhands: https://youtu.be/eNEEigreIps?t=24
2.Onderhands: https://youtu.be/NjuiBTMj1X0?t=22
3.Typische Petanque-worp: https://youtu.be/kR_xMMIYH4c?t=87 Hoe wil jij gooien?
Inekez1
3 jaar geleden
Bij Petanque noemen ze worp 2 Bovenhands en worp 3 Onderhands. Alle andere balsporten gaan voor zover ik weet uit van
1 = Bovenhands (de hand met de bal komt boven de schouder uit, op het moment van loslaten zit de hand boven de bal)
2 = Onderhands (de hand met de bal komt niet boven de schouder uit, op het moment van loslaten zit de hand onder de bal) 3 = De hand met de bal komt niet boven de schouder uit. De armbeweging is vergelijkbaar met nr 2. Maar de hand blijft boven de bal. Ik neem aan dat elke petanque of jeu-de-boule uitleg dezelfde techniek beschrijft, maar de ene keer heet het bovenhands en de andere keer onderhands. De benaming is inderdaad allesbehalve duidelijk.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Met bovenhands bedoelde ik dat ik dezelfde armbeweging maak als in een gewone worp (de 3e dus), maar dan met de hand onder de bal. De bal komt dus niet boven de schouder uit, maar ligt op mijn handpalm in plaats van eronder.
LeonardN
3 jaar geleden
"Bij Petanque noemen ze worp 2 Bovenhands en worp 3 Onderhands." Ahh, als dat het geval is, dan verklaart dat idd alle vraagtekens voor mij.

Het beste antwoord

De regels zeggen niets over hoe een boule geworpen moet worden, dus het is legaal om een ​​boule te gooien zoals je wilt, ook bovenhands. Als methode wordt in de spelregels wel altijd onderhands werpen aangeraden.
Handleiding:
“Ook nu spreekt het weer voor zich dat de boule tijdens het schieten zelf onderhands moet worden vastgehouden. Hoewel sommige spelers heel bedreven zijn in het bovenhands schieten, is het onderhands schieten (en plaatsen) de enig goede en geschikte methode. Tireurs die bovenhands schieten staan vaak versteld van de resultaten van onderhands schietende tireurs: een onderhandse tireur maakt niet alleen meer, maar ook makkelijker carreaus!”
SimonV