Mag een keeper een terugspeelbal met het hoofd , borst of knie controleren en daarna met de handen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Voetbal
15K
TurfGraver
4 jaar geleden
Nee. .

Antwoorden (1)

Het is belangrijk om te weten wat een echte terugspeelbal is.
Jouw voorbeelden vallen niet binnen dezelfde regels.

Wordt de bal ingegooid, dan mag de doelverdediger de bal nooit met zijn handen aanraken.
Dus ook niet corrigeren en dan aanraken.

Wordt de bal teruggespeeld met de voet, knie etc (onderlichaam), mag de doelverdediger
de bal nooit met zijn handen aanraken. Dus ook niet eerst corrigeren.

Maar een bal die teruggespeeld wordt met borst of hoofd (bovenlichaam) mag de doelverdediger sowieso met de handen pakken.

Om de snelheid in het spel te houden, mag de doelverdediger de bal nu ook in de handen pakken als hij de bal terug wil schieten in het veld en hij ‘vertrapt’ zich.

Trouwens, een terugspeelbal is ook altijd bewust gericht aan de doelverdediger.
Indien de bal toevallig geraakt wordt, is het ook geen terugspeelbal.

Hoop dat het zo duidelijk is.