Maakt het voor spiergroepen uit hoe hard je zwemt?

Ik ben van plan om te gaan één keer in de twee weken te zwemmen om spieren te onderhouden. (ik heb niet meer tijd, doordat ik twee keer per week spin en vaak 's avonds werk en overdag school) alleen zwem ik niet erg hard. Train ik hierdoor wel spieren? Soms merk ik dat niet en wanneer het druk is in het zwembad voelt het alsof ik niets train.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
Ritsuka
11 jaar geleden
1x in de 2 weken is te weinig om spieren te onderhouden.
Ritsuka
11 jaar geleden
Over het spinnen heengelezen, laat maar :p
Goed bezig.

Het beste antwoord

Het maakt vooral uit hoe je zwemt. De zwemtechniek is erg belangrijk als je de spieren juist wil trainen. Wanneer je de juiste techniek beheerst, ga je sneller zwemmen en train je je spieren op de juiste manier.
Als je serieus spiertraining wil doen, sluit je dan aan een zwemclub om de juiste zwemtechniek aan te leren. Je zou kunnen overwegen om één keer spinnen te vervangen door zwemtraining.

In een druk zwembad is het sowieso erg moeilijk om lekker door te zwemmen. Het afwisselen van de snelheid is niet bevorderlijk voor het trainen.
Je zou de badmeester kunnen vragen een stukje af te zetten om de zwemmers die willen baantjes trekken een eigen plekje te geven in het bad.
Ook kun je vragen aan de badmeester wanneer het rustig is in het zwembad, in sommige baden kun je al vanaf 7uur 's morgens terecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat je met "hard zwemmen" "vaker zwemmen" bedoeld.

Hoe vaker je zwemt, hoe meer je je spieren traint. Ook met 1x in de 2 weken zwemmen train je je spieren al. Dus ja, meer zwemmen maakt zeker uit voor je spieren.

"harder zwemmen" dus intensiever sporten (sneller zijn door meer kracht te zetten) helpt ook. Hoe meer kracht je verbruikt, hoe meer je je spieren traint.

(zorg er wel voor als je meer dan 1x in de week wil trainen dat je genoeg tijd overhoud voor je huiswerk van school. Dat is ook belangrijk ;) )