Kan je op basketbalschoenen ook volleyballen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Sport
6.9K
Amadea
3 jaar geleden
Natuurlijk kan dat, net zoals je bijvoorbeeld met voetbalschoenen aan ook zou kunnen wielrennen en met bergschoenen aan zou kunnen hardlopen. Maar handig is het niet.
taillie
3 jaar geleden
al is er wel een verschil in outdoor of indoor
outdoor schoenen durven al eens een zwarte zool te hebben en die mag je niet binnen gebruiken

Antwoorden (1)

In principe wel maar het hangt ook af van het niveau waarop je speelt en de intensiteit van trainen en spelen.
Als je bij de gymles basketbal speelt hoef je echt geen schoenen te wisselen als je daarna volleybal zou spelen. Schoenen voor basketbal, volleybal, handbal en bijv squash hebben iets gemeen waardoor ze op amateur niveau wel door elkaar gebruikt kunnen worden. De zolen zijn wat afgerond (in tegenstelling tot bijv hardloopschoenen) en in de zool is meestal onder de bal van de voet (dat stuk direkt na je tenen) een ronde cirkel of een speciaal lijnenpatroon. De bedoeling daarvan is dat je makkelijk draaiende bewegingen kunt maken zonder dat je schoen weerstand biedt. De ronding maakt ook dat je je voeten schuin kunt zetten zonder om te klappen. Hardloopschoenen hebben dit bijv niet en die zijn daardoor minder geschikt voor korte heen en weer of draaibewegingen, en door de rechte zijkant loop je dan (iets) meer risico dat je enkel omzwikt.

Als je een sport heel intensief gaat doen is het meestal wel beter de schoenen te kopen die er voor zijn gemaakt, tennisschoenen koop je zo dat je voorin wat ruimte hebt om bij de abrupte stopbeweging niet met je tenen de voorkant te raken. Squashschoenen zijn vrij strak en licht van gewicht. Volleybal schoenen zijn meestal wat zwaarden en hebben veel meer demping in de zool omdat je daar veel springt.

Voor een topsporter maken volleybal schoenen hem traag bij basketbal, (door die extra demping) en als een topvolleyballer op basketbalschoenen gaat spelen loopt hij mogelijk meer kans op bijv knie blessures omdat die iets hardere klappen krijgen bij het neerkomen.
Maar dat geldt echt alleen voor zeer intensief sporten, als je net begint, en nog basketbalschoenen hebt liggen kunnen die best dat seizoen nog mee.
Sportschoenen moet je in elk geval af en toe vervangen want na een paar jaar gaat de kwaliteit toch achteruit, ook als je ze niet of nauwelijks gebruikt.