Wanneer en hoelang moet ik een rustdag nemen bij het sporten?

Ik wil beginnen met een workout gaan doen maar ik heb geen idee wanneer ik mijn rustdagen moet inplannen. Moet ik het na 2 dagen sporten doen of is dat al te lang? En moet je 2 rustdagen achter elkaar nemen als je dan nog spierpijn hebt of niet? Ik wil trouwens elke dag dezelfde workout gaan doen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ligt er ook aan hoeveel spierpijn je hebt. Wat volgens mij een heel normaal trainingsschema is, is 3 dagen in de week, bijv. maandag, woensdag en vrijdag. Succes!

Ik neem meestal geen rust dagen maar als ik jouw was zou ik het doen om de twee tot drie dagen. En dan één rustdag als je bijvoorbeeld snel spieren wil opbouwen, als je het gewoon doet om bijvoorbeeld fit te blijven kan je 2 rustdagen neemen. Als je spierpijn hebt en je wilt sporten moet je gewoon wat rustiger aan doen of wat langer rust nemen. Maar je kan wel sporten met spierpijn. Dat rustiger aan doen doe ik ook altijd. Bij mij heb ik dan de volgende dag meestal geen pijn of maar een klein beetje en kan ik die dag weer volledig doen.

Over het algemeen geldt: 3 keer per week een workout. en nooit 2 dagen achter elkaar (met uitzondering van meer ervaren sporters). Als de workout erg intensief was, neem dan gerust 2 rustdagen. Het kan ook zijn dat slechts één rustdag af en toe te weinig blijkt. Neem ook dan af en toe twee rustdagen. Bron: sportopleiding en het boek NSCA's essentials of personal training. Blijf je erge spierpijn houden op dag 2 na de workout, houdt dan een extra dagje rust. Tot slot: elke dag dezelfde workout moet je niet te lang doen. in het begin zul je zeker vooruitgaan, maar door gebrek aan afwisseling bereik je een plateau. Blijf je lichaam uitdagen en doe om de 3-4 weken iets anders.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100