"De Vuvuzela, ook wel “lepatata”genoemd is een blaasinstrument van ongeveer 1 meter lang en wordt meestal gebruikt door voetbalsupporters in Zuid-Afrika. De naam Vuvuzela komt van de Zulu taal en betekend “lawaai maken”.

Aanvankelijk was het instrument een speeltje voor kinderen en kregen verkopers hun handelswaar niet aan de straatstenen kwijt. Eind jaren ’90 nam de vuvuzela onder voetbalsupporters toe aan populariteit. Een bedrijf waagde de gok en besloot om ze in grote hoeveelheden te produceren. In alle kleuren van de regenboog rolden ze van de lopende band en de Arikaanse voetbalsupporters namen ze af in grote getale. Op de dag dat bekend werd gemaakt dat Zuid-Afrika de WK mocht organiseren hebben straatventers er meer dan 20.000 verkocht.

Vooral tijdens de Zuid-Afrikaanse “beladen” wedstrijden tussen de Kaizer Chiefs en de Orlando Pitares (waar onze eigen Ruud Krol trainer is) worden de populaire blaasinstrumenten veelvuldig gebruikt. Tijdens deze beladen wedstrijden is het gebruikelijk dat de supporters in het laatste kwartier van de wedstrijd zo fanatiek op de Vuvuzela blazen “to kill off their opponent"

Toegevoegd na 13 minuten:
En volgens (de engelstalige) wiki:
"Kaizer Chiefs fan Freddie "Saddam" Maake claimt de uitvinder van de vuvuzela te zijn. Hij had een fietstoeter, heeft de plastic bal eraf gehaald om er met zijn mond geluid mee te kunnen maken.
Hij vond het toetertje te kort en heeft er een aluminium pijp aan toegevoegd om het langer te maken.
Maake heeft foto's waarop hij in de 70'er en 80'er jaren bij lokale wedstrijden in Zuid Afrika te zien is met zijn toeter en o.a. ook bij de WK 1998 in Frankrijk.

Daarna schijnt zijn toeter geweerd te zijn uit de stadions omdat de autoriteiten het een "gevaarlijk wapen" vonden. Hierdoor besloot hij een bedrijf te zoeken dat zijn toeter in plastic uitvoering wilde maken.

In 2001 begon het in Zuid Afriak gevestigde Masincedane Sport met de massa-productie van de plastic Vuvuzela."

Toegevoegd na 13 minuten:
http://en.wikipedia.org/wiki/Vuvuzela
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Een bedrijf waagde de gok"
Was de vraag dan niet 'welk bedrijf'? Gezien de vraag: "WIE heeft de Vuvuzela gehyped?"

Andere antwoorden (2)

Niek van Wieringen.
https://www.sidn.nl/nc/over-nl/whois/?domain=wkvuvuzela