Ik fiets 4 keer per week dezelfde heuvel over, maar het lijkt niet makkelijker te gaan. Hoe kan dat?

Nu 3 jaar fiets ik 4x per week van huis naar mijn werk. Daarin zit een flinke klim van ongeveer 10min. Je zou denken dat na 3 jaar dit inmiddels fluitend moet gaan, maar nog steeds kom ik langszaam en best buiten adem boven. Hoe kan het dat dit niet zichtbaar beter gaat?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Sport
3.6K
jc54
4 jaar geleden
Moeilijk te zeggen, als we jouw levensstijl niet kennen. De heuvel zal niet veranderd zijn, maar jouw conditie schijn in die tijd ook niet verbeterd te zijn.
Amadea
4 jaar geleden
En je bent intussen wel drie jaar ouder. Er zijn al aardig wat hellingen die ik vroeger fietsend op ging, maar tegenwoordig is afstappen en het laatste stuk lopen nodig...

Antwoorden (1)

Misschien is die tien minuten op de heenweg en tien op de terugweg niet genoeg om conditie op te bouwen als je misschien ook de rest van de werkdag op een stoel zit en je benen nauwelijks meer gebruikt.
Of je. Conditie is wel verbeterd maar je gebruikt ongemerkt ipv lagere versnellingen bergje op een hogere versnelling omdat je wat meer belasting aan kunt en raakt daardoor weer opnieuw uitgeput .
Vaak is de stand van de versnelling zeer slecht afleesbaar dus je onthoud daardoor niet welke versnelling je het beste afgaat of het moet de laagste zijn of hoogste bergje af.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Hoezo is de versnelling slecht leesbaar? @Peter1
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb een Gazelle fiets met alleen een derailleur op het achterwiel kan met twee handeltjes op en neer schakelen en heb een klein rot dingetje bij de hendels die onnauwkeurig de versnellingstand laat zien,alleen als je afstapt en er met je neus vlak op zit weet je welke nummer er staat ,dat heb ik dus nog nooit gedaan.
Jammer dat ik hier geen foto ervan kan tonen.
ronron1212
4 jaar geleden
Dat wil niet zeggen dat ze allemaal haast onleesbaar zijn die van mijn is zeer goed leesbaar @Peter1