Kan je kickboxen met zwakke enkels?

Ik heb hypermobiliteit en vooral erg in mijn enkel. Het betekend eigenlijk dat mijn spieren soepeler zijn en verder kunnen rekken. Maar om te niet te ingewikkeld te maken komt het erop neer dat mijn enkels snel overbelast zijn, ik ga vaak door mijn enkel en als ik te veel ren gaat het irriteren. Fysio kan het niet verhelpen dus het is iets waarmee ik moet leren leven.

Nou wou ik graag gaan kickboxen maar ik weet niet of dat kan met mijn enkels en of je die veel gebruikt. Zou iemand mij hier iets over kunnen vertellen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Kickboksen met zwakke knieën of enkels is heel goed mogelijk, maar het is belangrijk uit te zoeken waarom ze vaak pijn doen of zeuren. Het is mogelijk gericht te trainen om problemen te voorkomen of te verhelpen. Pijn door zwakke knieën of enkels Pijn tijdens of na het sporten is vervelend en als je hier last van hebt, ben je misschien ook bang voor blessures. En terecht. Pijn is een teken dat er sprake is van een zwakte of er is zelfs al een blessure. Sporten met zwakke enkels Ontstaat de pijn door een verstuiking of een scheur in een spier of pees, dan is het beter om je training even stil te leggen. Ga hiermee altijd naar een arts of fysiotherapeut. Die kan je beter uitleggen hoe je je training kan aanpakken, zodat je blessure goed herstelt. Overbelasting Zwakke knieën en enkels raken sneller overbelast. Hardlopen, teamsporten als basketbal of volleybal, sporten waarbij je snel van richting moet veranderen zoals tennis, maar ook boksen en kickboksen, kunnen dan makkelijk zorgen voor een te zware belasting. Oefeningen voor meer kracht Je kunt zorgen dat de spieren in je voeten, enkels en knieën sterker worden, door het trainen van statische stabiliteit. Oefen dit door op je blote voeten op een been te gaan staan, gedurende 20 tot 30 seconden. Maak het moeilijker door met je opgetilde been rondjes te draaien. De dynamische stabiliteit, dus het landen, draaien en de kracht in je benen en enkels, kun je oefenen door sprongen te maken, sprongen naar voren en opzij. Squat, lunges en plank oefeningen zijn allemaal goed om je benen en armen sterker te maken. Sporten zwakke knieen enkels Rustig opbouwen Bouw deze oefeningen rustig op. Merk je dat het zwaar is, begin klein met 10 herhalingen. Gaat het beter, voeg er telkens vijf herhalingen aan toe. Als je twijfelt, roep dan de hulp van een (sport) fysiotherapeut in. Voor meer inspiratie kun je oefeningen zoeken op internet. Vergeet niet dat je zwakke knieën of enkels ook geholpen kunnen zijn met oefeningen die heel je lichaam sterker maken. Je lichaam is een systeem en alles staat in verband met elkaar. Een sterke core is ook belangrijk. Iedereen kan sporten Heb je zwakke enkels of knieën? Wees niet bang, ook jij kunt elke sport doen die je wilt. Kickboksen is een uitstekende sport om je hele lichaam sterker en fitter te maken. Het is een full body workout, waarbij je sterke benen, armen en core krijgt. Bij Delda Sport is het mogelijk te trainen onder begeleiding van een ervaren personal trainer.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100