Welke oefeningen zijn goed voor een platte buik?

Ik weet dat je kunt afvallen door gezond te eten en bewegen (dus geen reacties waarin staat dat je een platte buik kunt krijgen door gezond eten en/of bewegen), maar op YouTube zie je bijv. video's waarin iemand oefeningen doen die zorgen voor een platte buik. Werken deze oefeningen echt? Wat zijn evt. goede oefeningen voor een dunne buik?

Weet jij het antwoord?

/2500

Er is geen buikoefening die zorgt voor een platte buik. Dus nee, die oefeningen werken niet om een platte buik te krijgen. Wat die oefeningen wel doen, zijn de spieren strakker maken. Dit zie je overigens meestal pas goed als het vetlaagje weg is. Om het vetlaagje weg te krijgen, moet je je vetpercentage verlagen. Helaas kun je niet plaatsgebonden vet verliezen met een buikoefening. Je lichaam is genetisch geprogrammeerd om op een bepaalde manier vet te verbranden. Als je buik een 'probleemgebied' is, zal daar waarschijnlijk als laatste vet weggaan (of het minst snel). Zo zal je lichaam dan geprogrammeerd zijn om vet te verliezen, bijvoorbeeld eerst de benen, armen, gezicht en als laatste je buik. Of veel in de benen en maar een klein beetje vetverlies in de buik. Dus als je dan een buikoefening doet, dan kan het lichaam vet verliezen in de benen. Of andersom kan ook: je traint je benen en verliest vet in de buik. Je lichaam pakt gewoon vet waar het wil, ongeacht wat je traint. Het beste is dus om je hele lichaam te trainen, met name de grotere spiergroepen. Dit stimuleert de stofwisseling (vetverbranding). En zoals je al weet; cardio, veel water drinken en op je voeding letten. Voeding is de belangrijkste factor hierin als het gaat om vetverlies. Bij sommige mensen wordt de buik niet plat, ondanks dat ze letten op hun voeding en trainen. Dan kan liposuctie een optie zijn. Als je vraag niet zo zeer gaat om een platte buik, maar meer om buikoefeningen te doen om de spieren te versterken, dan kun je bijvoorbeeld de volgende oefeningen doen: crunch, side crunch, sit up, planking, prone cobra, leg raise, Superman, pulse up, V-up en static V-sit. Zie bronnen voor voorbeelden. Gecombineerde oefeningen waarbij je meerdere spiergroepen traint, waaronder de buik zijn ook goed, bijvoorbeeld mountain climb, squat en deadlift. Sommige van die oefeningen zijn door een beginner makkelijk uit te voeren, anderen zijn voor gevorderden. Dus begin met de makkelijke oefeningen en met een goed trainingsschema.

Bronnen:
https://buikspieren-oefeningen.nl/buikspie...
https://buikspierkwartier.nl/trainingsschema
https://www.buikspierentraining.nl/buikspi...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100