hoe werkt een doelsaldo?

Ik kijk dus nu naar ned-dui en ze hebben het over een doelsaldo, ik ben niet zo'n voetbal fanaat en snap het niet helemaal. Kan iemand dit voor mij uitleggen met een voorbeeld erbij.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Voetbal
6.7K

Het beste antwoord

Als Nederland wint van Duitsland (stel...) met 3-2 dan krijgen ze 3 punten voor de overwinning. Omdat eerder vandaag portugal heeft gewonnen van denemarken hebben alle 4 de ploegen dan 1 wedstrijd gewonnen en staan dan allemaal op 3 punten. Om toch iemand bovenaan te hebben staan kijken ze dan eerst naar het doelsaldo. het doelsaldo is het verschil tussen het aantal gescoorde doelpunten van een team min het aantal doelpunten tegen dat ditzelfde team heeft gehad.

dus nederland heeft met 1-0 verloren en met 4-2 gewonnen dan is het doelsaldo 1 (4 keer gescoord min 3 tegendoelpunten). Zij staan dan boven denemarken, want die hebben met 1-0 gewonnen en 3-2 verloren. Hun doelsaldo is namelijk 0 (3 keer gescoord en 3 tegendoelpunten).

Alleen bij een gelijke stand in wedstrijdpunten wordt gekeken naar het doelsaldo voor het bepalen van de rangorde in de poule.

Toegevoegd na 39 seconden:
Om een verschil te krijgen heb ik 3-2 veranderd in 4-2 behalve in de eerste zin. Hier moet je dus 4-2 lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je liet je wat minder afleiden dor de wedstrijd dan ik ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar jij was dan weer meer volledig

Andere antwoorden (2)

Het doelsaldo is het verschil tussen het aantal doelpunten wat een ploeg heeft gescoord en het aantal doelpunten wat de ploeg tegen kreeg. De tegendoelpunten worden afgetrokken van de zelf gescoorde doelpunten. Zo ontstaat een saldo. Een doelsaldo kan een doorslaggevende invloed hebben op een rangschikking als die rangschikking op basis van andere criteria niet gemaakt kan worden. Andere criteria die gehanteerd kunnen worden zijn: meest behaalde wedstrijdpunten, het aantal gescoorde doelpunten, het laagste aantal tegendoelpunten, het onderling resultaat van ploegen die gelijk staan, etc. De volgorde waarin criteria worden toegepast kan per competitie verschillen.

Op DIT moment heeft Nederland op het EK 1 doelpunt gescoord en 3 tegendoelpunten dus een doelsaldo van -2 (wij winnen van Portugal en Duitsland wint nu van ons en zondag van Denemarken) dan kijken ze naar het doelsaldo. Het land met het hoogste saldo (dus boven nul is positiever dan onze -2 van nu) gaat dan naast Duitsland door naar de kwartfinales.

Toegevoegd na 7 minuten:
Vergeet ik weer dat het algemene doelsaldo pas als vierde komt bij de beslissing wie er doorgaat naar de kwartfinale:

a)hoger aantal punten in de onderlinge duels

b)doelsaldo in de onderlinge duels

c)aantal gemaakte doelpunten in de onderlinge duels

d)doelsaldo in alle groepsduels

e)aantal gemaakte doelpunten in alle groepsduels

f)positie op de UEFA coëfficiënten-ranglijst

g)Fair Play-gedrag tijdens het EK

h)loten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sjee, ik begrijp iets van voetbal dankzij jou +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is geen bal aan, ik kan je ook buitenspel uitleggen hoor ;-)
Vanavond las ik in de krant de uitleg hoe het zit met het doelsaldo:
"Want nu hebben Portugal en Denemarken allebei drie punten. Verliest Oranje vanavond en wint het zondag van Portugal, dan staat het óók op drie punten. Wint Duitsland dan van Denemarken, dan is het trio dat het met één overwinning uit drie wedstrijden moet doen compleet: Nederland, Portugal en Denemarken. Het land met het beste doelsaldo gaat dan samen met Duitsland door"
Zie op de link de hele tekst